به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، ابراهیم محمدی در مراسم ورود اولین قطار کانتینری چین به ایران از طریق کریدور ریلی اینچهبرون افزود: توسعه خطوط ریلی بویژه در مناطق مرزی فرصت خوب برای ترانزیت کالا و توجه به این مهم در درآمدزایی و ایجاد اشتغال تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: موقعیت جغرافیایی ایران و کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب آن و نیز راه داشتن به دریا می تواند درآمد اقتصادی بالایی نصیب ایران کند.
محمدی با اشاره به جایگاه راهبردی راهآهن اینچهبرون گنبدکاووس اضافه کرد: درصورت توجه به این خط ریلی و ترانزیت کالا، علاوه بر رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد ناخالص در این منطقه نیز از دیگر نتایج آن خواهد بود.
وی تصریح کرد: وصل بودن این خط ریلی به کریدور شمال و جنوب و نیز راه آهن ترکمنستان و قزاقستان و در ادامه به چین، یک مزیت است.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن جمهوریاسلامی به حجم مبادلات کشور هند به روسیه و کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: این کشور، سالانه هفت میلیون تن کالا از خلیج فارس و از خاک ایران به روسیه ارسال میکند.
محمدی گفت: علاوه بر این، حجم مبادلات کشور هند سالانه ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار از طریق ایران به کشورهای اروپایی است.
وی بابیان اینکه حجم مبادلات تجاری کشور چین نیز سالانه ۵۳۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار است افزود: اگر بخشی از این مبادلات کالا از طریق کریدور های ریلی ایران انجام شود، درآمد زیادی برای کشور خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته کمتر به اهمیت خطوط ریلی و ترانزیت کالا از کشور توجه شده است که باید این کموجهی جبران شود.
محمدی تصریح کرد: بهترین مسیر ترانزیت کالا از کشور هند و چین و نیز روسیه به کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی، از خاک ایران و کریدورهای ریلی آن است که مجلس شورای اسلامی می تواند با تخصص بودجه های لازم به توسعه خطوط ریلی بویژه در مناطق مرزی کمک کند.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن جمهوری اسلامی، امنیت افزایی و ایجاد درآمد پایدار برای کشور و مردم را از مهمترین پیامدهای استفاده از خطوط ریلی دانست و بر آن تاکید کرد.
محمدی با اشاره به راهاندازی قطار کانتینری چین گفت: این قطار در راستای توافق چهار جانبه ایران، چین، ترکمنستان و قزاقستان راهاندازی شده و تا پایان امسال ۶ قطار دیگر نیز از این مسیر اینچهبرون میآید.
وی اضافه کرد: توسعه خطوط ریلی در اسناد بالادستی چشم انداز توسعه کشور، برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی آمده است که می توان از آن استفاده کرد.
محمدی خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی ترانزیت جاده ای مقرون به صرفه نیست و همه توان را باید به توسعه خطوط ریلی گذاشت و مجلس باید در این خصوص به دولت کمک کند.
انتهای پیام/