به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم ازآخرین وضعیت پروژهها در منطقه پردیسان، مسکن مهر استان قم و حوزه راههای استان خبر داد.
وی افزود: سعی کردیم که پیش از بازگشایی مدارس این پروژه را به بهره برداری برسانیم تا ساکنان منطقه پردیسان از پروژه استفاده کنند، اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح پردیسان زمان زیادی به طول انجامید و احداث این پروژه از سال 1389 آغاز شد، مشکلات زیادی را برای اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح پردیسان در پیش رو داشتیم.
پروژه تقاطع غیرهمسطح پردیسان یک پروژه مشارکتی بین شهرداری قم و اداره کل راه و شهرسازی استان بود و تملکات این پروژه بر عهده شهرداری است و اجرای پروژه بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان قم قرار گرفت، به دلیل اینکه برخی از تملکات پروژه تقاطع پردیسان انجام نشد، پیمانکار قبلی در سال 93 از پروژه خارج و در سال 94 پیمانکار دیگری وارد پروژه شد.
صبوری گفت: در اجرای پروژه تقاطع پردیسان به دو مشکل اساسی برخوردیم، نخستین مشکل در بحث پایههای پل بود، پیش بینی کرده بودیم که شمعها و فونداسیون در عمق 23 متری زده میشد، به دلیل اینکه در طی این عملیات به آبهای جاری زیرسطحی رسیدیم، مشکلاتی برای این پروژه به وجود آمد و حدود سه ماهی معطل شدیم تا طراحی مجدد برای پایهها انجام شود، طراحی پل تغییر پیدا کرد و کار دوباره آغاز شد.
مشکل اساسی پروژه تقاطع پردیسان، بحث آزادسازی مسیر بود که مالکین با انتظاراتی که از شهرداری داشتند، این آزادسازی اتفاق نیفتاد، علی رغم اینکه شهرداری قم ماده 9 مسیر را گرفته بود، اما آزادسازی مسیر انجام نشد و در اختیار پیمانکار قرار نگرفت، در یک سال اخیر پیمانکارها بارها درخواست کرد که از پروژه برود، به دلیل اینکه بخش عمده ای از عملیات بتونی پروژه را انجام داده بود، اما عملیات خاکی پروژه که برای پیمانکار صرفه بیشتری دارد، در اختیارش قرار نگرفته بود و کار انجام نمیشد.
در نهایت همان قسمتهایی که تملکاتش انجام شده بود را به سرانجام رساندیم و لوپی که از طرف قم به سمت پردیسان است را توانستیم بازگشایی کنیم، البته هنوز بخشی از مسیر تقاطع پردیسان آزادسازی نشده است، میتوانستیم پروژه را یک سال پیش متوقف کنیم، اما اعتقاد داریم که باید پروژه تقاطع پردیسان را حتی ناقص به بهره برداری برسانیم و امیدوار هستیم با کمک شهرداری، باقی مانده بحث آزادسازی مسیر پروژه انجام شود و بتوانیم پروژه تقاطع پردیسان را کامل کنیم.
بیشترین نیاز پروژه تقاطع پردیسان همین لوپی است که اجرا شده است و با اجرای آن بار ترافیکی دوربرگردان پردیسان کاهش پیدا میکند، میدان شهید آوینی را هم در پروژه تقاطع پردیسان دیده بودیم و در سال گذشته این میدان و روکش آسفالت بلوار امام صادق(ع) را انجام دادیم که این اقدام برای تکمیل پروژه تقاطع پردیسان اهمیت داشت.
وی در ادامه گفت:احداث پروژههای دیگری را در بلوار غدیر در دستور کار است از جمله ورودی ورزشگاه یادگار امام در بلوار غدیرکه نیاز به روکش آسفالت داشت و امسال در این مکان به طول پنج کیلومتر روکش آسفالت انجام دادیم، این پروژه در راستای بهسازی مسیر بود و در ادامه پل ونارج را داریم که یکی از نقاط حادثه خیز است و در حال احداث این پل هستیم که به صورت دوقلو در کنار پل موجود ایجاد خواهد شد و این پروژه 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
برای احداث تقاطع پردیسان 200 هزار متر مکعب خاکریزی، 100 هزار متر مکعب روسازی، چهار کیلومتر کانال کشی، سه و نیم کیلومتر جدول کشی، ساخت و نصب تیرهای 15 و 30 متری و احداث باند کندرو به طول چهار کیلومتر صورت گرفت و اکنون این پروژه با حدود 60 درصد ظرفیت به بهره برداری رسیده است.
برای پروژه تقاطع پردیسان طی سالهای احداث این پروژه حدود 10 میلیارد تومان هزینه شده است، مدیران وقت شهرداری تملک موردنیاز این پروژه را در سال 89 پذیرفتند و شهرداری قم باید پایبند این توافق باشد.
وی به احداث پروژه بزرگراه قم جعفریه اشاره کرد و افزود : پروژه بزرگراهی قم جعفریه به طول 40 کیلومتر در آینده نزدیک به بهره برداری میرسد، احداث این پروژه تاکنون 40 میلیارد تومان هزینه داشته است و قطعه نخست پروژه دو سال پیش به طول 10 کیلومتر به بهره برداری رسید، قطعه چهارم این پروژه از جعفریه به آوه به طول چهار کیلومتر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم از زمان پایان پروژه مسکن مهر خبر داد و گفت : واحد مسکن مهر در شهر قم نیمه تمام است که این واحدها تا دو ماه آینده به بهره برداری میرسند و با تکمیل واحدها پروژه مسکن مهر در شهر قم به پایان میرسد، البته اتمام 750 واحد نیمه تمام دیگر منوط به رسیدگی در دادگاه است و تعیین تکلیف این واحدها پس از رای دادگاه صورت خواهد گرفت، این واحدها حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
انتهای پیام/ت