سرپرست تیم کاوش تپه پوستچی شیراز گفت: اسکلت کشف شده از تپه پوستچی شیراز متعلق به دوره پیش از اسلام است.

کشف اسکلت از تپه پوستچی شیرازبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حسن علی عرب سرپرست تیم کاوش تپه پوستچی شیراز با اشاره به کشف استخوان در این تپه باستانی گفت: این اسکلت متعلق به دوره پیش از اسلام است، اما آثاری که با اطمینان آن را به دوره ساسانی نسبت دهد، وجود ندارد.

وی با اشاره به انجام ۲ فصل کاوش در تپه باستانی پوستچی، افزود: برنامه ۱۰ ساله برای بررسی و کاوش این تپه باستانی در نظر گرفته شده است و تاکنون آثار به دست آمده از آن قدمت شیراز را به ۶۵۰۰ سال رسانده است.

عرب با اشاره به نتایج فصل دوم کاوش، ادامه داد: قطعاتی سفالی و تکه‌هایی از استخوان در این دوره کاوش به دست آمده که تاریخی و متعلق به دوره پیش از اسلام است.

سرپرست تیم کاوش تپه پوستچی شیراز بیان کرد: فاز‌های جدید مطالعاتی با هدف دستیابی به لایه‌های قدیمی‌تر تعریف شده که نشان دهد دوره‌های استقراری در این منطقه از کی شروع شده و تا چه زمانی ادامه داشته است.

وی با بیان اینکه آثار کشف شده در دانشگاه هنر شیراز مطالعه و بررسی می‌شود، اظهار داشت: پس از تکمیل مطالعات تمامی آثار به میراث فرهنگی استان تحویل می‌شود تا نسبت به نگهداری و حفاظت از آن‌ها اقدام شود.

تپه تاریخی پوستچی مربوط به دوره هزاره ۳ و ۴ قبل از میلاد، دوران ساسانی و اوایل دوره اسلامی است که در ۴ اردیبهشت ماه سال ۹۵ با شماره ۳۱۴۶۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

محوطه فرهنگی- تاریخی تپه پوستچی شیراز در محدوده‌ای به مساحت ۱۲ هکتار در کنار بلوار رحمت قرار گرفته که به گفته مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس در واقع وسعتی بیش از این داشته که بر اثر ساخت و ساز‌های مسکونی در سال‌های اخیر، حدود نیمی از آن تخریب و نابود شده است.

عملیات کاوش در منطقه تاریخی تپه پوستچی شیراز که کار مشترک پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و دانشگاه هنر شیراز بود از نیمه اردیبهشت ماه سال ۹۵ آغاز شده و تا نوزدهم خردادماه ۹۵ ادامه یافت.
انتهای پیام/ر

کشف استخوان از تپه پوستچی شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار