سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط در استان چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود.

سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر اجرا می‌شودبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ محمود شجاعی رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط با آن (NCD) در شهرستان‌های ۹ گانه استان اجرا می‌شود.

وی، کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی، سرطان ها، دیابت، حوادث ترافیکی و حوادث ناشی از کار در بازه زمانی ۱۰ ساله از ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۴ را از اهداف سیزده گانه سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط با آن بیان کرد.

شجاعی افزود: کاهش ۱۰ درصدی در مصرف الکل، کاهش ۲۰ درصدی در شیوع فعالیت بدنی ناکافی و کاهش ۳۰ درصدی در متوسط مصرف نمک در جامعه، کاهش ۳۰ درصدی در مصرف دخانیات در افراد بالای ۱۵ سال، کاهش ۲۵ درصدی در ابتلا به فشار خون بالا، کنترل چاقی، دریافت دارو و مشاوره توسط حداقل ۷۰ درصد از افراد واجد شرایط به منظور پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی از دیگر اهداف این سند ملی به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: دسترسی ۸۰ درصدی به تکنولوژی‌ها و دارو‌های اساسی شامل دارو‌های ژنریک مورد نیاز برای درمان بیماری‌های غیر واگیر در بخش‌های خصوصی و دولتی و به صفر رساندن میزان اسید‌های چرب ترانس در روغن‌های خوراکی و محصولات غذایی از دیگر برنامه‌ها و اهداف تعیین شده در این سند است.

شجاعی ادامه داد: ۵۰ درصد بیماری‌های جهان مربوط به چهار گروه بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان ها، دیابت و آسم و بیماری‌های تنفسی است که این میزان در ایران ۷۶ درصد می‌باشد.

انتهای پیام/ف

سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر اجرا می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار