مدیر جهاد کشاورزی ایذه از آغاز کشت زعفران در این شهرستان برای نخستین بار در 10 هکتار خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مصطفی هنرمندیان، مدیر جهاد کشاورزی ایذه گفت: کار کشت زعفران از 3 سال پیش به صورت آزمایشی در سطح کوچکی در شهرستان ایذه آغاز شده که در سال زراعی جدید برای نخستین بار در سطح بیش از 10 هکتار آغاز شد.

وی بیان داشت: با توجه به اقلیم شهرستان، میزان بارندگی، حاصلخیزی خاک، ارتفاع از سطح دریا، عرض جغرافیایی و عملکرد بسیار خوب در 3 سال گذشته پیش بینی می شود در سال نخست بیش از 800 گرم در هکتار از مزارع زعفران برداشت شود.

هنرمندیان با بیان اینکه کشت زعفران در آینده به یکی از کشت های اصلی ایذه تبدیل خواهد شد، اظهار کرد: پیاز زعفران بیش از 7 سال محصول می دهد و عمده عملکرد اقتصادی آن از سال چهارم به بعد می باشد که پیش بینی می شود عملکرد در هکتار بیش از 10 کیلوگرم باشد.

مدیر جهاد کشاورزی ایذه اذعان داشت: کشت پیاز زعفران از 15 شهریور ماه آغاز و تا 15 آبان ماه ادامه دارد، ضمن اینکه برداشت نیز پس از 20 روز از اولین بارندگی در حوالی 15 تا 25 آذر ماه می باشد.

این مقام مسئول بیان کرد: رقم‌ پیاز مغزدار کشت شده در ایذه، مقاومت بیش تری در مقابل تنش‌ها، آفات و بیماری‌ها داشته و زعفران تولیدی از آن دارای عطر و طعمی عالی است و کیفیت و بازارپسندی خوبی دارد، همچنین نیاز آبی این گیاه نسبت به سایر گیاهان کم تر است.

مصطفی هنرمندیان در ادامه افزود: باتوجه به ‌نوپا بودن کشت، کار گروهی تحت عنوان ستاد فنی زعفران در اداره کشاورزی تشکیل شده تا در زمینه ترویج و آموزش های فنی همکاری لازم را با متقاضیان کشت زعفران داشته باشند.

وی در خصوص تسهیلات پرداختی به کشاورزان اظهار کرد: با توجه به آغاز زمان کشت زعفران در شهرستان ایذه کشاورزان برای اخذ تسهیلات مورد نیاز به واحد باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی ایذه مراجعه کنند.

انتهای پیام/گ

آغاز کشت زعفران در 10 هکتار از مزارع ایذه برای نخستین بار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
صعری محمودی خسروی
۱۶:۵۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
سلام وخسته نباشین لطف میکنی شرایط اب و هوا ودرجه هوا در خوزستان برای کاشت زعفران را بیان کنین ممنون
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسن هاشمی
۲۱:۲۳ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
سلام،
از اونجایی که تا کنون هیچ مرجع معتبری به صورت تخصصی به موضوع زعفران نپرداخته، تجربیات فراوان و مطالب مطرح نشده بسیاری در این زمینه وجود داره که باعث شده این حوزه نیازمند توجه ویژه ای باشه.
گروه "زعفرانت" این توجه ویژه رو وظیفه خودش میدونه و علاوه بر ارائه بهترین محصول، برای افزایش آگاهی عمومی جامعه، فرهنگ سازی
و بالا بردن سطح دانش عمومی تلاش میکنه.

موفق باشید