به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ناصر شمس سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای در برنامه پرسشگر در خصوص توجه به آموزش های مهارتی بیان کرد: این دانشگاه تا پیش از سال 90 تحت پوشش آموزش و پرورش بود و پس از آن تحت پوشش وزارت علوم قرار گرفته است که در زمینه تربیت تکنسین و ورود آنها به صنعت فعالیت می کند.
وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای می تواند در بخش تربیت استادکار به آموزش و پرورش کمک کند، افزود: آمارها حاکی از این است که 50 هزار دکترای بیکار در کشور وجود دارند در حالی که بیش از 50 درصد هنرجویان فنی و حرفهای و درمواردی 100 درصد آنها جذب بازار کار شدند.
سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: یکی از مشکلات در حوزه آموزشهای مهارتی را مسئله تجهیزات دانست و بیان کرد: تجهیزات کنونی هنرستانها قدیمی هستند و نیازمند به روزرسانی دارند تا مهارت جویان از امکانات به روز برای آموزشها بهرهگیرند.
سرپرست دانشگاه فنی و حرفهای در مورد وضعیت نیروی انسانی این دانشگاه گفت: در این حوزه با مشکلاتی مواجه هستیم و 3500 نفر از نیروهای انسانی با 25 سال سابقه هنوز وضعیت استخدامی مناسبی ندارند، همچنین مشکل بودجه برای توسعه دانشگاه و آموزشها داریم که البته با وجود این شرایط نیز آمادگی داشته تا آموزشهای فنی و حرفهای را توسعه دهیم.
شمس با بیان اینکه نیازمند افزایش هنرستان ها در کشور هستیم گفت: نگاه به آموزشهای مهارتی و توجه به توسعه آن گامی مثبت برای این نوع آموزشها محسوب می شود اما انتظار داریم این موضوع به طور عملیاتی نیز مورد توجه قرار گیرد.
حمیدرضا عظمتی رئیس دانشگاه شهیدرجائی در مورد آموزش های مهارتی گفت: از میان 2800 واحد دانشگاهی کشور 2 دانشگاه شهید رجائی و دانشگاه فرهنگیان به تربیت معلم میپردازند که در این میان ماموریت دانشگاه شهیدرجائی تربیت دبیر برای هنرستانهای کاردانش و فنیوحرفهای است و با توجه به شرایط پذیرش در دانشگاه در نظر داریم تا جذب دانشجو در رشته های غیر فنی به صفر برسد .
وی با اشاره به اینکه یک هزار و 800 نفر در دورههای یکساله مهارت آموزی در این دانشگاه شرکت کردهاند گفت: این تعداد علاوه بر پذیرش 750 نفری دانشجویان دوره چهارساله بوده است.
رئیس دانشگاه شهیدرجائی تصریح کرد: به طور کلی خروجیهای فنی و حرفهای از سه طریق هنرستانها، آموزشکدههای فنی و حرفه ای وابسته به کار و ارتباط استاد و شاگردی در محیط کار نمود پیدا میکند.
عظمتی با بیان اینکه برای تحقق اهداف تا پایان برنامه ششم 3500 هنرستان نیاز داریم عنوان کرد: یکی از مواردی که همواره به آن توجه داریم تغییر دوره یکساله مهارت آموزی بوده و باید دورههای دوساله جایگزین دوره های یکساله مهارت آموزی کنونی شوند تا روند آموزشها به گونهای کارآمد برای هنرجویان ارائه شود.
وی افزود: برای توسعه آموزشهای مهارتی میتوان برخی از آموزشکده ها را که اکنون تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه ای هستند به آموزش و پرورش بازگرداند.
در ادامه برنامه سیدمحسن حسینی مقدم مدیرکل آموزش های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: 7هزار واحد آموزشی در سراسر کشور وجود دارد و به جز دروس عمومی و پایه برای دروس اختصاصی هنرآموزان با مدرک کارشناسی و بالاتر استادکاران با مدرک تحصیلی کاردانی و سرپرست بخش برای سرپرستی هرکدام از بخشهای هنرستان به ارائه خدمات برای هنرآموزان می پردازند.
وی افزود: اکنون 59 هزار نفر در سطح کشور در مجموع هنرآموز، استادکار و سرپرست بخش در حال فعالیت هستند و باتوجه به برنامه ششم توسعه باید تا پایان 4 سال آینده سهم آموزشهای فنی و حرفه ای به 50 درصد برسد و این تعداد نیروی انسانی باید افزایش یابد.
مدیرکل آموزش های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال سهم آموزش های فنی و حرفه ای قریب به 38 درصد بوده و برای دستیابی به سهم 50 درصدی در پایان برنامه ششم برنامههایی از قبیل نظام جامع آموزشهای فنی و حرفه ای و کاردانش در نظر گرفته شده که در این نظام بدون توجه به الزامات فضا و تجهیزات نیازمند 25 هزار هنرآموز و 31 هزار استادکار تا پایان برنامه ششم هستیم.
حسینی مقدم با بیان اینکه دانشگاه شهیدرجائی اکنون حدود 400 الی 450 دانشجو در حوزه تربیت دبیر فنی و حرفهای پذیرش میکند اظهار کرد: امسال در حوزه هنرستان ها به 2500 هنرآموز و 4 هزار استاد کار نیاز داریم.
وی در خصوص ارائه راهکاری برای بهبود شرایط در زمینه آموزش های مهارتی بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی در حوزه آموزش های مهارتی مسئله نیروی انسانی بوده که باید روند جذب نیرو از طریق دانشگاه شهید رجائی انجام شود.
حسینی مقدم با اشاره به اینکه با توجه به تعداد پذیرش میتوان از دانشگاه فنی حرفه ای استفاده کرد خاطرنشان کرد: البته با توجه به محدودیتهای قانونی برای جذب نیروی انسانی با مدرک پایینتر از مدرک کارشناسی نیازمند تغییر قوانین هستیم.
مدیرکل آموزش های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: مسئله تجهیزات از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود و تغییرات محتوایی نیازمند تجهیزات به روز است. در واقع نباید نگاه به دانش آموز شاخه کارو دانش مانند نگاه به دانش آموز شاخه نظری باشد و بر این اساس باید تجهیزاتی به روز در اختیار هنرجویان قرار گیرد.
حسینی مقدم گفت: باید دانش آموزان شاخه های مهارتی با استفاده از تجهیزات به روز برای حضور در بازار کار آماده شوند بنابراین تجهیز هنرستان ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.
همچنین میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این برنامه در خصوص وضعیت دانشگاه فنیو حرفه ای عنوان کرد: تا پیش از سال 90 این دانشگاه تحت پوشش آموزش و پرورش بوده و پس از آن به وزارت علوم واگذار شد. اما پیش از سال 90 نیز صرفا تشکیلات اداری وابسته به آموزش و پرورش بوده که این مسئله برای این وزارتخانه هزینه بر بوده است.
وی افزود: اکنون می توان در شرایطی که نیازمند بسترهایی برای آموزشهای حوزه فنی و حرفه ای هستیم از دانشگاه فنی و حرفه ای استفاده کرد که از جمله مصداقهای آن می توان به منعقد کردن قراردادهایی برای آموزشهای مهارتی بعد از تخصیص ردیف استخدامی به آموزش و پرورش به تربیت مهارت آموزان اشاره کرد.
میرزاده به مسئله استخدام نیروهای دانشگاه فنی و حرفه ای اشاره داشت و یادآور شد: این مسئله باید از طریق سازمان اداری استخدامی حل شود به این موضوع توجه داریم و برای ارتقای شرایط کنونی در گام اول آموزش و پرورش باید به فعالیتها توجه داشته باشد، در گام بعدی وزارت علوم به گونهای شرایط را مدیریت کند که فعالیت حوزههای مختلف در زمینه مهارت آموزی به طور موازی کاری نباشد.
انتهای پیام/