رییس کمیته زوران استان کرمانشاه گفت:کشتی زوران به عنوان کشتی سنتی استان کرمانشاه به ثبت ملی رسیده است.

سعدی رشیدی رییس کمیته زوران استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ گفت:ورزش زوران  به عنوان کشتی سنتی استان کرمانشاه دارای سابقه طولانی است که مدتی به فراموشی سپرده شده بود .

وی گفت: ما دراداره ورزش و جوانان  تلاش کردیم تا بتوانیم این ورزش سنتی استان را احیا کنیم و به عنوان ورزش تاریخی کرمانشاه با تلاش فراوان آن را به ثبت برسانیم و درصدد هستیم با برگزاری مسابقات به رشد این ورزش کمک کنیم.

رشیدی گفت: بر اساس مستنداتی تاریخی که از این ورزش ارائه کردیم و هم چنین با پیگیری و دفاع از این مستندات و ارائه کتاب زوران این ورزش به صورت ملی به کرمانشاه اختصاص یافت.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک زمین خاکی برای این ورزش در استان اختصاص یافته است که باید اقدامات بعدی آن در ریختن ماسه بادی و آمادگی زمین انجام شود.

زوران یک نوع مبارزه دو نفره است که در ادوار گذشته بیشتر در روستاهای استان کرمانشاه در دو سبک «دسته زیرباله» و «شیر بگیر» انجام می شد.

«زوران» واژه ای است از ریشه زور ، به معنای نیرو و قدرت  به معنای کشتی و کشتی گرفتن کاربرد دارد.

معنی نام این نوع کشتی محلی، زورآزمایی در درگیری و برتری یافتن در مبارزه بر حریف است وآن را بر حسب استفاده از دست وپا وضربات آن جهت برهم زدن تعادل حریف و استفاده از کلیدهای متفاوت «کشتی جنگی» نام نهاده اند.

 

انتهای پیام/ز

زوران کشتی اختصاصی کرمانشاهیان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.