کارشناس بهداشت خانواده کهگیلویه گفت: فعالیت‌های بدنی مناسب و مصرف برخی گروه‌های غذایی برای سالمندان ضروری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛   کارشناس بهداشت خانواده شبکه بهداشت ودرمان شهرستان کهگیلویه گفت: مصرف روزانه چهار گروه مواد غذایی شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات، نان و غلات و میوه‌ها و سبزیجات برای سلامتی سالمندان ضروری است.

لاله طیبی با مهم خواندن مصرف دو تا سه وعده ماهی در طول هفته در کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و آلزایمر در سالمندان افزود: فعالیت بدنی مناسب و منظم نیز راهی مطمئن برای کنترل و به تاخیر انداختن عوارض پیری است.

وی با بیان اینکه شکستگی اسکلتی به علت آسیب در حوادث، سقوط از ارتفاع، لیز خوردن و یا سوانح رانندگی از مهمترین موارد اورژانسی در سالمندان است ادامه داد: برای پیشگیری از حوادث لبه پله‌ها را با چسباندن نوار رنگی یا رنگ کردن مشخص کرده تا انتهای پله بهتر دیده شود و در همین رابطه وجود نرده در کنار پله‌ها ضروری است.

کارشناس بهداشت خانواده شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه مصرف سبزی و میوه‌های حاوی ویتامین" آ" مثل هویج، گوجه فرنگی، نارنگی، اسفناج، انبه، کدو حلوایی و زردآلو را برای تقویت بینایی سالمندان مفید ارزیابی کرد و گفت: در صورت بروز هر نوع ناراحتی در دید مثل تار شدن دید، دیدن جرقه‌های نورانی، کج و معوج دیدن خطوط صاف و درد و قرمزی چشم‌ها حتما به چشم پزشک مراجعه شود.

وی در پایان به عوامل خطری که موجب بیماری‌های قلبی و عروقی به ویژه در سالمندان می‌شود اشاره کرد و ادامه داد: فشارخون بالا، کلسترول خون بالا، قند خون بالا، مصرف سیگار، مصرف کم میوه و سبزی، اضافه وزن، چاقی و کم تحرکی از جمله عواملی است که سبب بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند، بنابراین می‌توان با کنترل عوامل خطرساز اصلی مثل مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی به میزان زیادی از مرگ‌های ناشی از چنین مواردی پیشگیری کرد.

 

انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.