پاپی‌زاده در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

عبور «بحران آبی» کشور از خط قرمز/پیگیری جدی تشکیل وزارت آب و محیط زیست در مجلس

عضو کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی گفت:بحث تشکیل وزارت آب، محیط زیست و منابع طبیعی به صورت جدی در مجلس دنبال می‌شود.

ممعباس پاپی‌زاده بالنگان رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه کشورمان اکنون به صورت قطعی وارد بحران کم آبی شده است، گفت: از مجموع 609 دشت حدود 320 دشت در کشور وارد مرحله بحرانی شده و خط قرمز را رد کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از مناطق کشور عمق چاه‌های آب شرب به بالای 500 متر رسیده است، افزود: عمق چاه‌ها باید 140 متر باشد و این بدان معناست که تمام سفره‌های زیرزمینی را از دست داده‌ایم.

نماینده مردم دزفول با اشاره به دلایل ایجاد این بحران در کشور تاکید کرد: تا قبل از 30 سال گذشته حجم سفره‌های زیرزمینی مشکلی نداشت و تعادلی میان آب‌های ورودی و خروجی وجود داشت، اما وزارت نیرو عملا مدیریت منابع آبی کشور را طی این سه دهه رها کرد.

عضو کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: کاهش نظارت و مدیریت وزارت نیرو در سدسازی‌های بی‌رویه و دستکاری‌ در طبیعت موجب خشک شدن تالاب‌ها، دریاچه‌ها و ایجاد مشکلات زیست‌محیطی در کشور شد مانند ساخت سدهای بسیار و چاه‌های متعدد که موجب خشک شدن آب‌های ورودی به دریاچه ارومیه شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به موضوع آمایش سرزمینی و الگوی کشت در کشور گفت: برخی مناطق دارای خاک خوبی است اما از میزان آب کافی کم‌بهره‌اند لذا لزومی برای کشت‌ محصولاتی با مصرف بالای آب در آن‌جا نیست.

پاپی‌زاده تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه با همکاری وزارت نیرو متولی اصلی انجام آمایش سرزمینی است که باید طی 30 سال گذشته الگوی کشت را برای هر منطقه با توجه به پتانسیل آبی و خاکی آن انجام می‌داد.

نماینده مردم دزفول با اشاره به اینکه نباید صنایع آب‌بر یا کشاورزی‌های پر آب را در مناطق خشک قرار داد، افزود: حتی میزان جمعیت و تجمع آن را هم در این الگو باید مشخص کرد که در این‌ زمینه وزارت نیرو کم کاری کرده است.

عضو کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: اکنون طرح‌ها و لوایح بسیاری در این مورد در حال بررسی است و بحث تشکیل وزارت آب، محیط زیست و منابع طبیعی به صورت جدی در مجلس دنبال می‌شود.

وی با تاکید براینکه به این نتیجه رسیده‌ایم که باید یک ناظر قوی بر روی حوزه آب قرار گیرد تا اجازه ندهد وزارت صنایع، صنعت پرمصرف فولاد را در مناطق کویری احداث کند، اظهار کرد: سازمان محیط زیست اساسا نتوانسته دغدغه‌های واقعی این حوزه را به وزارت نیرو انتقال دهد، وزارت نیرو بسیاری از سدها را بدون اجازه این سازمان ساخته لذا یکی از راهکارهای برون‌رفت از این مشکل جدا شدن آب از بخش‌های دیگر و کار کردن بر روی آن به صورت تخصصی است. 

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان با بیان این که وزارت نیرو در دو بخش انرژی و آب شکل گرفته اما بیشتر دغدغه این وزارتخانه بحث تولید انرژی است، گفت: در صورتی که می‌توان انرژی را ظرف حدود 2 سال با اندکی سرمایه‌گذاری به حالت قبل برگرداند اما در مورد آب چنین اتفاقی نمیفتد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار