رئیس دانشگاه‌ امیرکبیر ضمن‌ تشریح اقدامات علمی در زمینه‌ گسترش آموزش عالی‌، بین‌المللی‌سازی آن را لازم و ضروری دانست.

ضرورت گسترش روند جهانی‌سازی دانشگاه‌های کشوربه گزارش  خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم افتتاحیه کارگاه اتحادیه بین المللی‌ دانشگاه‌های اوراسیا (یوراس) با سخنرانی سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه‌ امیرکبیر و  مصطفی‌ آیدین رئیس اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های اوراسیا و نمایندگانی از دانشگاه‌های برتر ترکیه و با حضور بیش از 85 دانشگاه، پژوهشگاه‌ و پارک‌های علم و فناوری‌ در سالن‌ اجتماعات مرکزی‌ دانشگاه صنعتی امیرکبیر‌ برگزار شد.

در ابتدای این مراسم‌، سید احمد معتمدی ریاست دانشگاه امیرکبیر‌ ضمن خیرمقدم  خدمت حضار و شرکت‌کنندگان در این مراسم‌ از حضور  مصطفی‌ آیدین‌ ریاست اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های اورسیا قدردانی و تشکر کرد.

وی در این همایش ضمن‌ تشریح اقدامات علمی در زمینه‌ گسترش آموزش عالی‌، بین‌المللی سازی آن را لازم و ضروری دانست.

رئیس دانشگاه‌ امیرکبیر ضمن‌ تشریح اقدامات علمی در زمینه‌ گسترش آموزش عالی‌، بین‌المللی‌سازی آن را لازم و ضروری دانست.

در ادامه این مراسم آیدین گفت: بر این باور هستم که همکاری‌های علمی ایران و ترکیه بیشتر خواهد شد، در حال حاضر میزان همکاری‌های علم و فناوری 2 کشور بسیار کمتر‌ از حد انتظار است. در این منطقه‌ جغرافیایی به علت اشتراک های  فرهنگی و دینی‌ می‌توان اقدامات گسترده تری را در زمینه‌های آموزشی شاهد باشیم. در زمان‌های اخیر هم وزارت علوم 2 کشور تصمیمات جدیدی در این زمینه گرفته‌اند که این تصمیمات‌ باعث قدرت‌ بخشیدن تعاملات علمی 2کشور خواهد شد. در اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های اوراسیا (یوراس)‌ بیش از 105 کشور حضور دارند‌.

آیدین هدف اصلی این اتحادیه‌ را همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و علمی کشورهای‌ عضو دانست و گفت: یکی از نتایج این تعاملات را امروز و در این همایش شاهد هستیم‌. سالانه حداقل پنج همکاری بین کشورهای عضو داریم‌.

رئیس اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های اوراسیا با اشاره به اینکه نمایشگاه آموزش عالی سالی یک بار برگزار می‌شود اظهار داشت: سال گذشته سومین دوره این نمایشگاه با حضور 210 دانشگاه و 2400 نفر از اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها برگزار شد که 14 دانشگاه ایرانی هم در آن شرکت کردند. امسال هم چهارمین دوره نمایشگاه عالی برگزار خواهد شد و باور دارم که امسال شاهد حضور پر رنگ‌تر دانشگاه‌های ایرانی خواهیم بود.

برگزاری همایش‌های بین‌المللی در ایران برای تقویت معیارهای بین‌المللی‌سازی

وی افزود: به عنوان شخصی که 42 سال در زمینه آموزش عالی فعالیت کرده‌ام معتقدم تمام دنیا را باید ضمن توجه به جهانی شدن دید واقعیت جهانی شدن راخوب بفهمیم اما بدانیم ریشه‌های خود را نباید فراموش کنیم در جهان امروز باید رشد علمی و تکنولوژی را پیگیری و آن را در داخل کشورمان مطابق با شرایط خود پیاده کنیم ما باید جلوتر از زمان حرکت کنیم. اگر ما دانشگاهیان نور درستی را منتشر کنیم همه مردم اعم از زنان، مردان و حتی سیاسیون به درستی حرکت می‌کنند؛ معیارهای بین المللی‌سازی را باید تقویت کرد و به همین منظور افراد بسیاری به همراه بنده به ایران آمدند تا در این همایش با مشارکت شما رسیدن به این هدف را پیگیری‌ کنند.

آموزش عالی به طور کل در جهان‌ تغییر کرده است

خضری‌ هم ضمن خیرمقدم خدمت حضار‌ اظهار داشت: بنده سال گذشته از دانشگاه‌ دکتر آیدین‌ در استانبول دیدن داشتم و به همین علت هم در این همایش شرکت کردم همانطور که دوستان به اهمیت جهانی شدن آموزش عالی تاکید‌ کردند، آموزش به خودی خود پویا و رو به جهانی شدن است. وظیفه ما این است که عاملی‌ برای تسهیل‌ این بین‌المللی‌‌سازی بوده و به جای ایجاد مانع‌ همراه این فرآیند جهانی شدن باشیم‌ آموزش عالی در کشور ما و به طور کل در جهان‌ تغییر کرده است اگر نسل اول دانشگاه‌ها در سطوح تکمیلی تنها آموزشی بود و نسل دوم پژوهشی این در حالی است که نسل سوم آموزش عالی ‌کارآفرین و نسل چهارم آن ثروت‌آفرین هستند.

خضری‌ در ادامه به اهمیت جهانی‌ شدن پرداخت و گفت: ما نمی‌توانیم به صورت جزیره‌ای در دنیا عمل کنیم دانشگاه‌ها موظفند به دولت کمک کنند‌ تا به اهداف جهانی‌سازی آموزشی برسند‌ ما در سند چشم‌انداز 20 ساله‌ که افق‌ آن 1404‌ است باید به عنوان کشور اول منطقه برسیم‌ تا چه میزان به این هدف رسیده‌ایم؟ و چه میزان از آن فاصله داریم؟

وی در ادامه گسترش‌ آموزش عالی را‌ نیازمند همکاری‌ کمیسیون آموزش و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس‌ دانست و گفت: امیدواریم دوستان ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم‌ هر چه سریع‌تر گام‌های مؤثرتری‌ در این زمینه بردارند، اکنون آموزش به صورت مجازی صورت می‌گیرد و دیگر نیازی به حضور فیزیکی‌ دانشجو نیست همین امر موجب‌ می‌شود تا ما بتوانیم در این مسیر با سرعت بیشتری قد برداریم‌.

مسیر گسترش آموزش عالی بین‌المللی را اجتناب‌ناپذیر است

احمد اکبری‌ از دانشگاه پیام نور نیز مسیر گسترش آموزش عالی بین‌المللی را اجتناب‌ناپذیر دانست که به کشورهای بزرگ محدود نمی‌شود.

وی در راستای‌ تشریح اقدامات دانشگاه پیام نور، گفت: دانشگاه پیام نور دارای 15 مرکز علمی در دیگر کشورها نظیر‌ عمان‌ و امارات‌ است ما باید بدانیم که جهانی‌سازی آموزش عالی موجب تقویت آموزش در دانشگاه‌ها و در نتیجه کیفیت‌بخشی به زندگی انسان‌ها خواهد شد.

یوسف آرام معاونت دانشگاه بوعلی‌ هم در سخنانی‌ از تجربه جدید آموزش عالی در جمهوری اسلامی، گفت: قریب‌ 2 سال پیش دانشگاه بوعلی‌ همدان پیرو تصیمات کشورهای D8 متولی‌ تاسیس دانشگاه کشورهای‌ D8 شد که شامل اندونزی، ایران، بنگلادش‌، پاکستان‌، ترکیه‌، نیجریه‌، مالزی و مصر می‌باشد. تأسیس این دانشگاه به منظور تقویت مبادلات‌ و تعاملات دانشگاهی‌ بین کشورهای عضو و هماهنگی با آنها بوده ولی دارای شخصیت حقوقی مستقل است.

وی اقدامات این دانشگاه را پذیرش دانشجو از سراسر جهان خصوصاً کشورهای D8، برگزاری دوره‌های علمی‌ و اعطای‌ مدرک بین‌المللی‌، اعطای بورسیه‌ تحصیلی‌، مشاوره به افراد و نهادهای‌ گوناگون و تربیت نیروهای انسانی مورد نیاز برای کشورهای عضو D8 دانست.

بهبود موقعیت دانشگاه‌های ایرانی در گرو بین‌المللی‌سازی آموزش عالی

سعیدی، دانشگاه تربیت مدرس‌ را پیشگام‌ در آموزش عالی کشور خواند و گفت: یکی از راه‌های بهبود موقعیت دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا‌ توجه جدی به بین‌المللی‌سازی آموزش عالی است.

سعیدی یکی از مشکلات کشور در گسترش‌ علوم را ضعف‌ در زبان انگلیسی در بین دانشگاهیان‌ دانست و گفت: از آنجا که زبان رسمی کشور فارسی‌ است ما نیازمند برگزاری دوره‌های فشرده‌ آموزش زبان انگلیسی‌ برای دانشجویان هستیم که این یکی از طرح‌های اصلی‌مان است.

در انتهای‌ مراسم افتتاحیه‌ کارگاه‌ اتحادیه‌ بین‌المللی‌ دانشگاه‌های او‌راسیا (یو‌راس) از دانشگاه‌های موفق‌ در زمینه بین‌المللی‌سازی‌ آموزش عالی‌ تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.