بر اساس پیش‌بینی کارشناسان تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، با ادامه شیوع دیابت تا ۲۰ سال آینده از هر ۷ مازندرانی یک نفر به دیابت مبتلا خواهند شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، مازندران در کنار وفور نعمت از برنج‌های معطر گرفته تا انواع میوه‌های خوش و آب رنگ، عادت‌های بدغذایی رو هم در میان اهالی خود جای داده به طوری که امروزه بر اساس آمار اعلام شده، مردم این استان بیشترین مبتلایان چاقی، دیابت، و بیماری‌های قلبی و عروقی رو به نام خود ثبت کردند.

شیرین، اما کشنده / بیماری هزار چهره ، بلای جان مازندرانی ها

مطالعات جدید نشان داده است، مصرف گوشت و فرآورده‌های آن نظیر سوسیس و کالباس می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۲۳ درصد افزایش دهد.

دیابت نوع ۲ بیماری مزمنی است که با افزایش میزان قند خون، بیمار را با مشکلات جدی روبه‌رو می‌کند، این بیماری اغلب به دلیل چاقی، بی‌تحرکی و عادات ناسالم غذایی در طول زندگی ایجاد می‌شود.

پژوهشگران باور دارند، یکی از دلایل این موضوع داشتن آهن بالای گوشت قرمز است که زمینه ابتلا به دیابت را فراهم می‌کند.
افزایش خطر ابتلا به دیابت با مصرف گوشت قرمز در مازندران

حدود ۷۵ هزار بیمار دیابتی در مازندران زندگی می‌کنند، در این بین روستای مهدیرجه که در شهرستان گلوگاه واقع شده است به سبب شیوع ۳۰ درصدی دیابت، به عنوان روستای دیابتی کشور شهرت دارد.

شیرین، اما کشنده / بیماری هزار چهره ، بلای جان مازندرانی ها

شکستن رکورد شیرین در گلوگاه

مدیریت شبکه بهداشت و درمان شهرستان گلوگاه اعلام کرد، روستا‌های مهدیرجه و قلعه پایان بیشترین دیابتی در این شهرستان را دارند، روستای مهدیرجه گلوگاه، کانون دیابت کشور است.

شیوه زندگی و تغذیه نادرست، مصرف زیاد مواد نشاسته ای، شیرینی‌ها و گوشت مهمترین عامل وجود بیماری دیابت در این روستا‌ها است.

شیوه زندگی، تغذیه نادرست، مصرف زیاد مواد نشاسته ای. دیابت ۹۰ درصد این افراد از نوع دوم است که در صورت بی توجهی و کنترل نشدن، خطرناک محسوب می‌شود.

نابینایی، سکته مغزی، قلبی و قطع عضو از پیامد‌های بیماری دیابت در این روستا است.

یکی از بانوان روستای مهدیرجه می‌گوید: اشتهای زیادی داشتم و به خوبی غذا می‌خوردم، اما دچار اضافه وزن نمی‌شدم تا اینکه با آزمایش خون فهمیدم دیابت دارم.

او می گوید:  از خون ریزی چشم و قلبی که طپش‌های نامنظمی داشت گله می‌کرد.

شیرین، اما کشنده / بیماری هزار چهره ، بلای جان مازندرانی ها

اعرابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: این روستا به سبب شیوع ۳۰ درصدی دیابت، به عنوان روستای دیابتی کشور شهرت دارد.

وی با بیان اینکه مصرف گوشت قرمز تاثیر زیادی در ابتلای اهالی روستای مهدیرجه به دیابت داشته است، افزود: مصرف میوه و سبزی در میان مردم روستا کم است.

ساکنان این روستا به خیال اینکه برنج، قند، شکر، آب نبات یا شکلات، تنها عوامل ابتلا به دیابت است در مصرف گوشت قرمز زیاده روی می‌کردند تا اینکه کارشناسان تغذیه به آنان در خصوص مصرف بی رویه گوشت قرمز، هشدار دادند.

این داستان زندگی بیماران دیابتی یکی از ۳ هزار و ۲۰۰ روستا مازندران است.

به صدا در آمدن زنگ خطر شیرین در مازندران

شیرین، اما کشنده / بیماری هزار چهره ، بلای جان مازندرانی ها

لیلا عرب ساکن روستای طبقده در شهرستان میاندورود که ۶۵ سال سن دارد و ۱۰ سالی است به دیابت مبتلا است ، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، می‌گوید: هنگامی که به این بیماری مبتلا شدم شروع به کم کردن مصرف برنج کردم، اما به مرور زمان متوجه شدم این رژیم غذایی چندان موثر نیست و با پزشک درمانگاه مشورت کردم و متوجه شد میزان مصرف گوشت قرمز در خانواده ما زیاد هست و همین سبب افزایش این بیماری و زخم شدن انگشتان پا‌های او شود.

معصومه رستمی ساکن روستای پنبه چوله ساری هم که بیش از ۴۵ سال از عمرش می‌گذرد و در دوران بارداری فرزند دومش دچار دیابت شده است، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، می‌گوید: ۹ سالی هست که به دیابت مبتلا شده و عادت به خوردن غذا‌های چرب و قندی دارد و پزشک‌های معالجش درباره مصرف برنج، گوشت قرمز و غذا‌های قندی تذکر داده است.

شیرین، اما کشنده / بیماری هزار چهره ، بلای جان مازندرانی ها

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، چربی، سوخت و ساز بدن به ویژه تنظیم قند خون را بر هم می‌زند، دیابت نوع ۲ در سنین ۴۵ سال و بیشتر شیوع دارد، اما این نوع دیابت در افراد جوان بیشتر اتفاق می‌افتد.

تاثیر مصرف گوشت در ابتلا به دیابت نوع ۲

دکتر فاضل تبار کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: شیوه زندگی و مصرف غذا‌های چرب و گوشت قرمز می‌تواند خیلی راحت، سلامتی هر فرد را به خطر اندازد.

وی آگاه کردن مردم برای تغذیه سالم را بسیار ضروری دانست و افزود: دیابت هم اکنون در مازندران شیوع یافته و به پیش بینی کارشناسان با ادامه این روند تا ۲۰ سال آینده از هر ۷ مازندرانی یک نفر به دیابت مبتلا خواهد بود.

فاضل تبار گفت: گوشت قرمز هر بار که چرخ می‌شود، رشته‌های سفیدرنگش بیشتر نمایان می‌شود و این همان چربی پنهان گوشت قرمز است.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران به مازندرانی‌ها توصیه کرد میزان مصرف گوشت قرمز و محصولات فرآوری شده مانند سوسیس را در رژیم غذایی خود کاهش دهند و به جای بخشی از گوشت قرمز فرآوری نشده از محصولات لبنی کم چرب که چربی‌های اشباع آن‌ها پایین است، ماهی، آجیل و غلات استفاده کنند.

وی افزود: بیماران دیابتی مرغ و ماهی را جایگزین گوشت قرمز کنند و قبل از طبخ، پوست مرغ و چربی‌های گوشت قرمز را کاملاً جدا  کنند و از روش‌های، چون بخارپز کردن، کبابی کردن و تفت دادن را به‌جای سرخ کردن و افزودن روغن برای تهیه غذای سالم بهره بگیرند.

شیرین، اما کشنده / بیماری هزار چهره ، بلای جان مازندرانی ها 

افزایش ۴ برابری مصرف داروی تزریقی در بیماران دیابتی مازندران

۷۵ هزار نفر از بیماران تحت پوشش پزشک خانواده معادل ۸ درصد از جمعیت شهری از بیماری دیابت رنج می‌برند.

محمد خورشیدی مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی مازندران به رشد ۷۷ درصد نسخه‌نویسی در حوزه دیابت اشاره کرد و گفت: مصرف داروی تزریقی در بیماران دیابتی مازندران از سال ۸۹ تا ۹۵ چهار برابرافزایش داشته است.

وی به افزایش مصرف انسولین در این استان اشاره کرد و افزود: از سال ۹۲ تا ۹۵ بیماری دیابت رشد قابل توجه‌ای داشته است.

مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی مازندران با بیان اینکه بالاترین آمار مبتلایان دیابتی کشور در استان‌های تهران و مازندران بویژه شهرستان بابلسر ثبت شده است، گفت: یکی از راهکار‌های کم هزینه در حوزه دیابت، توانمندسازی پزشکان است.

خورشیدی از پرداخت ۱۴ میلیارد تومان هزینه دارویی دیابت در سال ۹۵ از سوی تامین اجتماعی خبر داد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به شیوع این بیماری در ۱۰ سال آینده، پرداخت هزینه در حوزه دیابت ۱۰ برابر افزایش پیدا کند.
خورشیدی خواستار ایجاد کلینیک‌های ویژه در سطح ۲ و ۳ در جهت جلوگیری از این بیماری شد و راهکار‌هایی اتخاذ شود تا این بیماری جزو بیماری‌های خاص تلقی شود.

شیرین، اما کشنده / بیماری هزار چهره ، بلای جان مازندرانی ها

کاهش بیماران دیابتی در مازندران با اجرای طرح غربالگری

اعرابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، بیماری قلبی، نابینایی و قطع اعضا بدن را از عوارض دیابت دانست و گفت: دیابت، هزینه‌های حفظ و پایداری سلامت را افزایش می‌دهد.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی مازندران از ۶ ماه گذشته طرح غربالگری و آگاهی بخشی در زمینه دیابت را آغاز کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در این طرح کارشناسان در خانه‌های بهداشت هر منطقه، آموزش‌های لازم برای پیشگیری یا بهبود این بیماری را به مردم تعلیم می‌دهند.

اعرابی افزود: کارشناسان بهداشت، مصرف مواد غذایی سالم و دستور‌های غذایی مناسب را به خوبی به مردم آموزش دهند تا سرعت ابتلا به دیابت و درد و رنج مبتلایان کاهش یابد.

شیرین، اما کشنده / بیماری هزار چهره ، بلای جان مازندرانی ها

گزارش از آتنا رستمی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۵ مهر ۱۳۹۶
مردم شمال کشور اکثراً مرغ مصرف می کنند و دلیل همه این بیماریها هم ناسالم بودن مواد غذایی است نه گوشت قرمز سالم.