رئیس اداره امور عشایر گچساران گفت: 70درصد از راه‌های عشایری این شهرستان در87 منطقه قشلاقی بر اثر بارندگی تابستانه تخریب شد و هم اکنون امور عشایر در حال بازگشایی این راههاست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  قربان کرمی افزود: 900 کیلومتر راه عشایری در شهرستان گچساران وجود دارد که 630 کیلومتر از این راهها بر اثر بارندگی تابستانه تخریب شد.
وی میزان خسارت وارده بر اثر بارندگی تابستانه به راههای عشایری گچساران را بیش از یک میلیارد ریال ذکرکرد.
کرمی ادامه داد: در حال حاضر سه دستگاه لودر و گریدر کار بازگشایی راه های 87 منطقه عشایری گچساران را برعهده دارد.
رئیس امور عشایر گچساران در ادامه افزود: افزون بر 35 دهنه چشمه در مناطق عشایری این شهرستان وجود دارد که 85 درصد آنها بدلیل خشکسالی خشک شده است.
کرمی با بیان اینکه آب آشامیدنی مورد نیاز عشایر گچساران با 6 تانکر سیار تامین می شود ،افزود: 540 منبع بتنی ذخیره آب در مناطق عشایری این شهرستان احداث شده است.
کرمی گفت: 400کیلومتر ایل راه در سه مسیر کوچ عشایر این شهرستان وجود دارد که 100 کیلومتر آن دارای موانع است.
وی تصریح کرد: این ایل راه ها بوسیله منابع طبیعی به مردم واگذار شده و به همین دلیل عشایر زمان کوچ با مشکلات تردد مواجه می شوند.
مناطق قشلاقی شهرستان گچساران سالانه محل استقرار و سکونت حدود دو هزار خانوار عشایر کوچرو از مناطق سردسیری استانهای فارس ،کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان است.
این قشر مولد سالانه دو هزار و 700 تن گوشت قرمز، شش هزار و 480 تن انواع فرآورده های لبنی، 150 تن پشم و 25 تن گوشت سفید تولید می کنند.
عشایر گچساران شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی، ترکهای قشقایی و دره شوری هستند .
مناطق ییلاقی عشایر گچساران سمیرم، سپیدان و مناطق سردسیری شهرستان بویراحمد است.

انتهای پیام/غ

 خشک شدن 85 درصد چشمه های عشایری در گچساران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.