مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: محیط زیست استان تهران کالای وارداتی و صادراتی نیست و باید برای حفظ آن تلاش کنیم.

محیط زیست کالای وارداتی و صادراتی نیستبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛  کیومرث کلانتری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در نشست خبری که امروز(سه شنبه) برگزار شد، اظهار کرد: موضوع محیط زیست مثل گذشته دو کلمه محیط زیست نیست، امروز محیط زیست از لحاظ ایمنی و سلامتی وزن پیدا کرده است.

وی افزود: امیدوارم با همکاری مردم، اصحاب رسانه، روزنامه‌ها و جراید با محیط بانان و محیط دوستان بتوانیم از  ظرفیت‌های موجود برای ایجاد تعادل در محیط زیست استفاده کنیم، در غیر این صورت با تخریب هر چه بیشتر محیط زیست استان تهران مواجه خواهیم شد.

کلانتری گفت: هر چقدر به محیط زیست استان تهران توجه کنیم، به محیط خود توجه کرده ایم. محیط زیست یک کالای وارداتی و صادراتی نیست و باید در حفظ آن تلاش کنیم.

وظیفه اداره پارک‌های ملی برعهده سازمان محیط زیست است

کیومرث کلانتری مدیر کل حفاظت زیست استان تهران در جمع خبرنگاران، با اشاره به واگذاری پارک طبیعت پردیسان به شهرداری تهران اظهار کرد: پارک پردیسان در محدوده شهر تهران است و سازمان محیط زیست وظیفه اداره پارک های ملی را بر عهده دارد و مدیریت پارک های شهر تهران بر عهده شهرداری است، چرا که این پارک داخل شهر تهران است و این حق مردم تهران است که از این پارک استفاده کنند.

وی افزود:زیر ساخت ها و تاسیسات پارک طوری طراحی شده که مردم شهر بتوانند از آن به راحتی استفاده کنند.

کلانتری گفت: این پارک بعد از ۱۵ سال به طور کامل در دست سازمان محیط زیست خواهد بود.

وی ادامه داد: به علت ظرفیت و وجود گونه‌های گیاهی در این پارک، مقرر شده تا شهرداری از آن استفاده کند و همچنین محققان برای انجام تحقیقات و دستاوردهای خود از آن بهره مند شوند.

مدیر کل اداره محیط زیست استان تهران در رابطه با پسماندهای شهر تهران نیز گفت: پسماند ها به پنج دسته پسماندهای عادی، پزشکی، عفونی و کلنیک ها و پسماندهای صنعتی و کشاورزی تقسیم می‌شوند و مدیریت این پسماندها بر عهده شهرداری تهران است.

وی افزود: سازمان محیط زیست دستگاه نظارتی و حاکمیتی است.مقدمات تفکیک پسماندهای شهر تهران توسط شهرداری صورت می‌گیرد.

کلانتری گفت: ۵۰درصد پسماندها در مبدا قابل تبدیل به کمپوست هستند و ما با آموزش به شهروندان و فرهنگسازی می‌توانیم زیرساخت های تفکیک زباله از مبدا را از منازل ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه کامیون‌ها یکی از عوامل آلودگی هوای تهران هستند، اظهار کرد: در شهر تهران عوامل بسیاری برای آلودگی هوا وجود دارد، اما مهم‌ترین و آلاینده ترین آن‌ها ورود کامیون های فرسوده به داخل شهر است که بسیار دود زا نیز هستند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: ما با پلیس در رابطه با نحوه جلوگیری از ورود کامیون جلساتی داشتیم که بر این اساس مقرر شد تا گزارش های خود را به ما ارائه کنند.

کلانتری تصریح کرد: این کامیون ها دارای سوخت های سنگین هستند، در صورتی که تست های معاینه فنی را انجام ندهند و برگه معاینه فنی نگیرند، نباید در شهر تردد کنند و سوختی که کامیون ها مصرف می‌کنند حاوی گوگرد بوده و بسیار آلاینده است.

مدیر کل محیط زیست استان تهران با اشاره به مساله زمین خورای در تهران نیز اظهار کرد: در استان تهران اراضی به سه صورت  نسب کشاورزی که متولی آن جهاد کشاورزی است و یا اراضی ملی که در اختیار منابع طبیعی قرار دارند و یا اراضی ملی که داخل مناطق چهارگانه سازمان محیط زیست است، هستند که در این قسمت ۳۰ درصد عرصه استان در اختیار محیط زیست قرار گرفته و حفاظت و مدیریت آن برعهده سازمان محیط زیست است. همچنین اگر تصرفی در اراضی داخل مناطق چهارگانه محیط زیست که ملی است، صورت گیرد باید مداخله شود.

کلانتری تصریح کرد: ۷۰ درصد شهرستان شمیرانات حفاظت شده است و ما حق واگذاری به اشخاص را نداریم.

وی افزود: ما برای پلمپ واحدهای صنعتی قطعا نیازمند مقدماتی هستیم که حتما باید مراحل اولیه قانونی آن طی شود. بر اساس همین قانون ۶۷۰۰ واحد پایش شده و از ۷۰۰ واحد آن نمونه برداری به عمل آمد و در میان این واحدها از فعالیت ۱۳۳ واحد جلوگیری شد و ۴۲۴واحد در لیست صنایع آلاینده قرار گرفتند.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: مسئولیت جلوگیری و ممانعت توزیع آب ناسالم بر عهده محیط زیست است.مدیریت آب از سرچشمه تا آبگیر بر عهده سازمان محیط زیست و از آبگیر تا درب منازل بر عهده وزرات نیرو و مرکز بهداشت است.

وی افزود: از ابتدای سال،  ۵۰۰۰ مورد پایش آب داشتیم که در حوزه شهرستان پردیس هیچ مورد تخلفی در تصفیه خانه‌ها نداشتیم و همچنین در نتیجه نمونه برداری از رودخانه ها وجود  فلزات سنگین اعلام نشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار