کارشناس مسائل سیاسی گفت: اگر راهبرد آمریکا چند سالی در سوریه، عراق و یمن به بن‌بست رسیده، همه متاثر از ایدئولوژی است.

راهبرد آمریکا در سوریه و عراق به بن‌بست رسیده استبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، شعبانی‌فر کارشناس مسائل سیاسی در برنامه "گفتگوی سیاسی" با موضوع( بازخوانی سیر شکل‌گیری دشمنی‌های امریکا علیه ملت ایران و ضرورت بازسازی رویکرد استراتژیک دولت به برجام و آمریکا در چارچوب تعارضات بنیادین ایران و آمریکا)، اظهار کرد:  اگر چه آمریکا دنیا را از دریچه منفعت و هزینه می‌بیند اما باید دید آن منفعت کجا تامین می‌شود؟ قبل از انقلاب، آمریکا نظام سیاسی در ایران را حمایت می‌کند و حتی سوخت هسته‌ای صد در صد را برای راکتور اتمی تهران ارائه می‌دهد. ضمن اینکه وقتی در همان زمان بحث انرژی هسته‌ای ایران مطرح شد، ژاک شیراک می‌گوید ما اصلا با ایران هسته‌ای مشکل نداریم. بنابراین ابرقدرت‌ها با ایران اسلامی مشکل دارند.

وی افزود: مقام معظم رهبری بارها فرمودند که اگر نیروگاه‌های هسته‌ای را پلمپ کنیم و به کنار بگذاریم، آمریکایی‌ها و غرب باز هم بهانه دیگری برای دشمنی با ایران پیدا می‌کنند. اما باید دید چه چیزی باعث شده که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی منافع آمریکاییها در ایران تامین نمی‌شود؟ به نظرم اینجا دقیقا بحث ایدئولوژیک مطرح است. اینجا بحث استقلال‌طلبی ما مدنظر است. در حال حاضر اتفاقی که به لحاظ ژئوپلتیکی در منطقه خاورمیانه و در آسیای‌جنوب غربی اتفاق افتاد، همه متاثر از ایدئولوژی است.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: اگر 6 سال است در سوریه، عراق و چند سالی نیز در یمن راهبرد آمریکا به بن‌بست رسیده و زمینگیر شده است و هر روز به دنبال یک چالش جدید است که به نوعی ایران را متوقف کند، همه متاثر از ایدئولوژی است و در حال حاضر این ایدئولوژی ماست که به عنوان یک هژمون و قدرت بسیار برتر در عرصه قدرت نرم شکوفا می‌شود.

وی افزود: آنچه آمریکا را به این وادی کشانده، ماهیت استکباری و منفعت‌طلبی آن است و به فرموده امام راحل تا زمانی که انقلاب اسلامی پافشاری بر اصول و اسلام ناب محمدی دارد، هیچ‌ وقت تعارض حق و باطل تمام نخواهد شد.

شعبانی‌فر با اشاره به ارتباط منافع ایالات‌متحده و دشمنی با ایران گفت: شعار انقلاب اسلامی دفاع از مظلوم و تازیدن بر ظالم است، اما امروز با آمریکا کاری نداریم اما این آمریکاست که دست از سر ما برنمی‌دارد. رهبر انقلاب گفتند شما از آن‌طرف دنیا بلند شدید و به ما زور می‌گویید. آمریکا به چه حقی منطقه خلیج‌فارس را به عنوان منطقه ژئوپلتیک و حیاتی خودش قرار داده است؟ لذا امروز آمریکایی‌ها برای رسیدن به اهداف و منفعتشان با ایران اسلامی دشمنی می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر اسرائیل در منطقه با ۲۵۰ کلاهک هسته‌ای فعالیت می‌کند و آمریکایی‌ها نیز از آنها حمایت می‌کنند، زیرا اسرائیل خط قرمز آنهاست. لذا مقام معظم رهبری فرمودند هر کشوری که با حمله بکند، ما قبل از اینکه پاسخ آن کشور را بدهیم، نخست اسرائیل را می‌زنیم، این سخن برگرفته از این است که ریشه فتنه در اسرائیل است. به عبارتی تقابل ما با غرب تقابل ایدئلوژیکی است و همین ایدئولوژی ما به ظن آنها باعث شده که منافع غرب و آمریکا به خطر بیفتد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار