به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد شهباز بیگی معاون مالی کشتیرانی با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از منحصر به فرد ترین شرکت های ایرانی است، اظهار کرد: این شرکت جزو معدود بنگاه های اقتصادی به شمار می آید که مراودات مالی و بازرگانی آن بین المللی و به صورت مستقیم متاثر از شرایط اقتصاد جهانی است.
وی با اشاره به اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در زمان قبل از تحریم ها وضعیتی عادی توأم با رقابت بین المللی را تجربه می کرد، افزود: این شرکت در زمان تحریم به علت عدم حضور شرکت های خارجی در بنادر کشور و با وجود تحریم ها شرایط مالی خوبی را در برخی مقاطع پشت سر گذاشت.
وی تاکید کرد: کشتیرانی با ورود به دوره سوم که با رفع تحریم ها و گشایش های حاصل شده به وجود آمد، بار دیگر وارد فضای رقابتی با سایر خطوط کشتیرانی شد.
معاون مالی کشتیرانی با بیان اینکه حاشیه سود مناسب این شرکت در زمان بحران در حمل و نقل دریایی را یکی از نقاط قوت ناوگان ملی به شمار می رود، گفت: طبق آمارهای مقایسه ای عملکرد کشتیرانی مناسب بوده و ما شاهد کسب سود مناسب و مطلوب در شرایطی که شرکت های بزرگ کشتیرانی در مواجه با زیان های هنگفت در سطح جهان بوده اند، هستیم.
شهباز بیگی با بیان اینکه کشتیرانی ایران با توجه به شرایط رقابتی و رکود در صنعت حمل و نقل در سالهای 94 و 95 ، عملکرد مطلوبی داشته، بیان کرد: این شرکت در 6 ماه نخست امسال با توجه به اطلاعات حسابرسی نشده ناشی از عملکرد شرکت های گروه، رشد 30 الی 45 درصدی در عملکرد را پشت سرگذاشته که نوید بخش سود دهی در سال مالی جاری است.
وی دوران پسابرجام را فرصتی مناسب برای اجرای طرح های توسعه ای برای کشتیرانی تصریح کرد و گفت: در دوران تحریم ها به علت محدودیت های بوجود آمده، متاسفانه ناوگان ملی نتوانست توسعه و نوسازی را در تراز شرکت های بین المللی انجام دهد .
معاون مالی کشتیرانی یاد آور شد: سعی می کنیم در شرایط فعلی در صدد اجرای این مهم است .
شهباز بیگی سپس به ورود 10 فروند کشتی های سفارش داده شده به شرکت کره ای در سال 2018 اشاره کرد و افزود: با ورود این 10 فروند شناور ظرفیت ناوگان کشتیرانی ایران به میزان 50 درصد افزایش می یابد.
وی تاکید کرد: روند قیمت سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بازار سهام طی دو سال اخیر نشانگر عدم تبعیت از فضای هیجانی در بازار سرمایه بوده که همواره روندی با ثبات در پی داشته است.
وی ادامه داد: با اجرای طرح های توسعه ای، منافع سهامداران بیش از پیش تامین و سهام کشتیرانی همواره در زمره سهام جذاب در بازار بورس اوراق بهادار باشد.
معاون مالی کشتیرانی ایران با بیان اینکه برای طرح توسعه ناوگان از بانک های کره جنوبی و چین به صورت فاینانس استفاده خواهیم کرد، گفت: با توجه به ایجاد خط اعتباری هشت میلیارد یورویی بانک مرکزی در کره جنوبی و همچنین خط اعتباری دیگری در چین ، بانک مرکزی در قالب این دو خط برای حمایت از طرح های توسعه ناوگان ملی اعلام آمادگی کرده است.
انتهای پیام/