رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: امروز سازمان توسعه تجارت تا 90 درصد مشابه سازمان های توسعه ای است که در سایر کشورهای دنیا فعالیت می کنند.

به دنبال تبدیل سازمان توسعه تجارت به یک سازمان توسعه ای هستیمبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،مجتبی خسرو تاج رئیس سازمان توسعه تجارت در حاشیه نشست با رایزنان تجاری ایران با کشورهای مختلف دنیا اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات سازمان توسعه و تجارت در سال 96، ایجاد تغییرات اساسی و تغییر رویکرد این سازمان از حاکمیت و سیاست گذاری به سمت نگرش توسعه ای بود و در سلسله نشست هایی که با مدیران و معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشتیم، این موضوع به صورت مداوم پیگیری شد.

خسروتاج تصریح کرد: به موجب هماهنگی هایی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه ریزی صورت داده ایم، نام سازمان توسعه تجارت نیز مانند سازمان های ایدرو و ایمیدرو تغییر کرده و این تغییر در فعالیت های آن نیز مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه اذعان کرد: در آخرین جلسه شورای عالی صادرات که 10 روز پیش با ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، یکی از بحث های مطروحه اصلی تغییر سازمان توسعه  تجارت به یک نهاد پویا بود .

خسروتاج ابراز کرد: امیدواریم با مجموعه تغییراتی که صورت داده ایم، ظرفیت های سازمان توسعه تجارت را در جهت توجه بیشتر به رایزن های بازرگانی افزایش دهیم تا از محدودیت های مالی و مقرراتی که این افراد در سال های گذشته با آن روبرو بوده اند، کاسته شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت در رابطه با تجارت ایران با کشور عراق تصریح کرد: حجم وسیع تجارت با کشور عراق و افزایش صادرات در سال گذشته نشان می دهد که برای پاسخگویی به نیاز بخش خصوصی در حوزه صادرات به عراق نیازمند حداقل یک تیم 10نفره هستیم.

وی همچنین از اتاق بازرگانی در مورد تجارت با کشور عراق کمک خواست و گفت: دلیل ندارد که اتاق بازرگانی نتواند به این موضوع ورود کند و ما توقع داریم اتاق بازرگانی در تشکیل مرکزی در عراق و کشورهای دیگر و اعزام رایزن بازرگانی از سمت خود فعالیت داشته باشد.

خسرو تاج اضافه کرد: البته این موضوع به هیچ وجه از مسوولیت های سازمان توسعه و تجارت کم نمی کند و ما به دنبال بالابردن بودجه برای افزایش تعداد رایزن های بازرگانی در عراق، عمان، روسیه، افغانستان و کشورهای دیگر دنیا هستیم.

وی درباره تجارت با کشور همسایه پاکستان گفت: کشور پاکستان با توجه به نزدیکی فرهنگی به کشورمان به دنبال توسعه روابط اقتصادی نیز هستیم و تجارت این کشور برای ما مهم است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به این که این کشور در زمینه تولید منسوجات و تجهیزات بیمارستانی قابلیت‌های نسبتاً مناسبی دارد، تصریح کرد: به دنبال ایجاد نظام تعرفه ترجیحی با این کشور هستیم و در حال بررسی کالاهایی هستیم که در تجارت با این کشور باید به صورت تعرفه ترجیحی اعمال کنیم تا منافع‌مان کشورمان تامین شود.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: کشورهای مالزی، اندونزی، پاکستان و هندوستان برای برقراری تجارت ترجیحی در اولویت قرار گرفته‌اند و مذاکراتی نیز با آنها انجام شده است. در کنار آن مذاکرات دوباره‌ای با کشور ترکیه داشته‌ایم.

انتهای پیام/

لزوم بالا بردن بودجه برای افزایش تعداد رایزن های بازرگانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار