شطرنج، نامی آشنا برای مردم آذربایجان غربی است که استعداد‌های بسیاری را در این رشته پرورش داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛شطرنج، نامی آشنا برای  مردم آذربایجان غربی است که استعداد‌های بسیاری در این رشته ورزشی از استان نمایان شده اند.
در استان آذربایجان غربی کودکان از دوران کودکی آموزش تخصصی شطرنج را آموخته و با گذشت زمان به تدریج به عنوان بازیکنان مطرح کشوری ظهور می‌کنند.
یکی از شطرنج باز‌های مطرح کشور که توانست با سن کم خود مردان بزرگ شطرنج کشور را به زانو درآورد «آیلار لطفی» است.
وی که از دوران کودکی شطرنج را آموخته بود به عنوان جوان‌ترین شطرنج باز آذربایجان غربی مطرح شد و توانست در سطح ملی به شهرت رسیده و به عضویت تیم ملی شطرنج بانوان کشور درآید. به منظور آشنایی بیشتر با این شطرنج باز جوان اورمیه‌ای به گفت و گو می‌پردازیم:

یادگیری شطرنج را از چند سالگی آغاز کردید؟

بنده اولین حرکات شطرنج را در سن ۶ سالگی و از پدرم آموختم.

چه مدت در رشته شطرنج به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنید؟

بیش از ۱۵ سال است که در رشته شطرنج فعالیت می‌کنم. علاقه بسیار زیاد بنده به شطرنج موجب تاسیس اولین مرکز تخصصی حرفه‌ای شطرنج با نام آکادمی کیش و مات شده است که با استقبال بسیار خوبی از این آکادمی تخصصی در استان مواجه شدم.

در چه سنی به عضویت تیم ملی شطرنج ایران در آمدید؟

بنده در ۱۸ سالگی به تیم ملی شطرنج جمهوری اسلامی ایران پیوستم و توانستم به عنوان تنها نماینده استان آذربایجان غربی در تیم ملی شطرنج ایران پا به عرصه‌های فرا ملی بگذارم.

آخرین مقامی که در سطح ملی کسب کرده اید چه می‌باشد؟

تاکنون توانستم مقام سوم مسابقات بلیتس قهرمانی کشور را کسب کنم. همچنین آخرین مسابقه‌ای که در آن شرکت کرده ام، مسابقات لیگ برتر می‌باشد که به عنوان تک نماینده استان آذربایجان غربی توانستم نتایج خوبی را رقم زده و ریتینگ خود را در سطح ملی افزایش دهم. لازم به ذکر است که این مسابقات تا اسفند ماه سال جاری ادامه خواهند داشت.

یک سخن با افرادی که شما را در راستای شطرنج پرورش داده اند:

از مربیان گرانقدر و همچنین مادر عزیزم که همیشه همراه من بودن و مرا یاری نمودن تقدیر و تشکر می‌کنم.

شطرنج از نگاه دختر شطرنج باز و نابغه آذربایجان غربی:

خانه‌ی شطرنج میدان نبردی است و خود بازی شطرنج تجربه‌ای از زندگی می‌باشد. از همان کودکی این بازی فکری مرا شیفته خود کرد، ساعت‌ها پشت میز مینشستم و آنالیز بازی‌ها را انجام میدادم که سبب شد در زندگی واقعی صبور باشم و منطقی با مشکلات مقابله کنم که متاسفانه یکی از مشکلات دانش آموزان امروزی عدم تمرکز می‌باشد، این بازی زیبای فکری قدرت تمرکز را بالا میبرد.
 
انتهای پیام/م
 

آیلار لطفی جوانترین شطرنج باز آذربایجان غربی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.