۹ نفر پارسال بر اثر شدت گزش یا ابتلا به بیماری هاری در کشور جان باختند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران درحاشیه اختتامیه کارگاه بین المللی پایش وکنترل بیماری هاری درآمل شمار افرادی را که به طورمیانگین سالانه دچار حیوان گزیدگی می‌شوند بیش از ۱۵۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: پارسال ۹ نفر از این تعداد بر اثر شدت گزش یا ابتلا به بیماری هاری جان باختند.

وی افزود: حدود نیمی از حیوان گزیدگی‌های سال گذشته مربوط به منطقه شمال کشور بوده است.

رییس انستیتو پاستور ایران، از تلاش محققان این موسسه برای تولید واکسن انسانی هاری در این موسسه تا چند ماه آینده به بازارمصرف داخلی وخارج از کشور خبرداد.

علیرضا بیگلری افزود: تولید واکسن هاری انسانی از حدود چهار سال پیش در انستیتو پاستور ایران آغاز شد و هم اکنون مراحل پایانی وکنترل نهایی خود را پشت سر می‌گذارد.

وی، با بیان اینکه اکنون فقط واکسن دامی هاری در کشور تولید می‌شود و واکسن انسانی آن از خارج کشور وارد می‌شود، گفت: خوشبختانه همه فرآیند تولید واکسن انسانی هاری توسط محققان ودانشمندان ایرانی بوده وتحقیقات ویافته‌های آن‌ها نیز براساس استاندارد‌های روزدنیا برابری می‌کند.

رییس انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه تولید واکسن هاری انسانی بسیار محدود است و در دنیا حدود چهار تا ۵ کشور قادر به تولید این واکسن هستند، افزود: در حال حاضر در منطقه خاورمیانه نیز این واکسن تولید نمی‌شود وایران نخستین کشور این منطقه است که در آستانه پیوستن به کشور‌های تولید کننده این فرآورده اضافه خواهد شد.

بیگلری گفت: برای تولید انبوه وعرضه به بازار مصرف داخلی وخارج از کشور هیچ مشکلی وجود ندارد و تولید این واکسن کمکی در جهت ریشه کنی بیماری هاری در کشور خواهد بود.

وی افزود: بسته کامل آموزش، پیشگیری و حتی درمان بیماری‌های مشترک میان انسان و دام از جمله هاری در ایران به طور کامل و موفقیت آمیز وجود دارد وحتی درکارگاه بین المللی هاری درآمل، کارشناسان سازمان جهانی بهداشت از نقش وتلاش‌های ایران دراین بخش تشکر کردند.

انتهای پیام/آ

بیماری هاری جان ۹ ایرانی را گرفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.