باحضور وزیر جهادکشاورزی صورت گرفت؛

رونمایی از سامانه آبیاری هوشمند در شیراز

نخستین خط تولید سامانه آبیاری هوشمند در شیراز آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ با حضور وزیر جهاد کشاورزی در شیراز، سامانه‌ای که به صورت هوشمند با فرستادن پیامک به گوشی تلفن همراه کشاورز و بهره بردار اعلام می‌کند که گیاه چه زمانی به رطوبت و آبیاری نیاز دارد افتتاح و رونمایی شد.

این سامانه آبیاری هوشمند که در آیین بهره برداری گفته شد نخستین نوع در جهان است می‌تواند به کشاورزان برای مدیریت بهینه منابع آب و کشتزار‌ها کمک کند.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از این سامانه هوشمند آبیاری در شیراز گفت: این پروژه یک مرحله بعد از اجرا آبیاری نوین است که بهره برداری و صرفه جویی در سامانه آبیاری نوین را ارتقا می‌دهد.

وی افزود: این سامانه هوشمند حاصل کار مشترک مرکز تحقیقات کشاورزی، شرکت مخابرات ایران و دانشگاه است که بر اساس بررسی‌ها و تحقیقات گسترده انجام گرفته و نتیجه این تلاش‌ها امروز در قالب این سامانه عرضه شده است.

حجتی ادامه داد: استفاده از این سامانه و مدیریت مزارع با آن منجر به صرفه جویی ۳۰ درصدی در مصرف آب و افزایش ۲۴ درصدی بهره وری خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: امسال با حمایت‌های دولت، مجلس و رهبری تاکنون ۸۵ هزار هکتار آبیاری نوین در کشور اجرا شده و ۱۵۰ هزار هکتار دیگرهم تا دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی کشت فراسرزمینی را یکی از اولویت‌های اصلی جهاد کشاورزی بیان کرد و گفت: کشت فراسرزمینی یعنی اجاره یا تملک اراضی در کشور‌های دیگر و بهره برداری از محصولات آن گفته می‌شود.

حجتی اظهار داشت: در مناطقی مثل فارس که با محدودیت منابع آب مواجه هستیم باید به سمت کشت‌های کم آب بر نظیر کلزا و گلرنگ حرکت کنیم که در این استان نیز کار‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد جلوگیری از کشت برخی محصولات آب بر، تصریح کرد: ممانعت از کشت برخی محصولات کشاورزی نیازمند ابزار قانونی است البته مهمترین اصل در این مورد توافق با کشاورزان و اجرای کشت‌های جایگزین است که بخش عمده مشکلات در این باره با توافق و جایگزین کردن کشت‌های دیگر در کشور حل شده است.
انتهای پیام/ر

افتتاح سامانه آبیاری هوشمند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
قشقایی
۱۹:۳۸ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
سلام من میخاستم با شرکتی ک توی شیراز داره ابیاری هوشمند رو اجرا میکنه تماس بگیرم ولی هیچ اطلاعات تماسی توی خبر منتشر شده نیست ممنون میشم راهنمایی کنید
آخرین اخبار