ادامه عملیات مرمت حمام تاریخی کاروانسرای سرایان+تصاویر

مسئول میراث فرهنگی شهرستان سرایان از ادامه عملیات مرمت حمام تاریخی کاروانسرای سرایان خبر داد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ عرب،مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان گفت: جمع آوری موزاییک فرش فرسوده، خاکبرداری و آواربرداری، جمع آوری کامل و بازسازی مجدد گربه روها و پوشش گربه روها، استحکام بخشی پی ها و دیوار بنا، جمع آوری طاق ها و پوشش سقف در قسمت های آسیب دیده و اجرای مجدد، اجرای اندود ساروج قسمت رختکن از جمله اقدامات مرمتی انجام شده است.

وی با بیان اینکه اجرای اندود ساروج فضای داخلی حمام نیز در حال انجام است،افزود: اجرای سنگ فرش کف حمام و آجر فرش کف رختکن و ورود، اجرای تأسیسات، ساخت مخزن ذخیره آب در زمین مجاور حمام، ساخت در های مناسب و متناسب با فضاها واجرای سیستم روشنایی از موارد پیش بینی شده است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان گفت: در حین جمع آوری گربه روها و موزاییک فرش، دوش های قدیمی درکف حمام نمایان شد و در بعضی از قسمت ها و فضاها خوشبختانه علیرغم تغییر در معماری بنا، طرح معماری اصلی تخریب نشده بود که کمک شایانی به مرمت حمام متناسب با الگوهای قدیمی کرد.

عرب افزود: حمام قدیمی سرایان در مجموعه تاریخی این شهر و در میانه بافت تاریخی آن واقع شده و با شماره 8735 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

وی گفت:این مجموعه شامل مسجد،‌كاروانسرا،‌آب انبار، حمام و بازار قدیمی می شود که خوشبختانه كتیبه سردر حمام هنگام نقشه برداری از داخل كشف شده و براساس متن کتیبه نزدیک به 500 سال قدمت دارد.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان افزود: با کمک خیران قسمتی هر چند اندک از هزینه های صورت گرفته پرداخت شده و همچنین با مساعدت فرمانداری اعتبار مورد نیاز برای مرمت حمام تأمین شده که منتظر تخصیص اعتبارات هستیم.
ادامه عملیات مرمت حمام تاریخی کاروانسرای سرایان+تصاویر
 
ادامه عملیات مرمت حمام تاریخی کاروانسرای سرایان+تصاویر
 
 
ادامه عملیات مرمت حمام تاریخی کاروانسرای سرایان+تصاویر
 
انتهای پیام/ب


قدمت 500 ساله حمام تاریخی کاروانسرای سرایان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.