بیش از 480 هکتار از اراضی ملی همدان طعمه حریق شد

فرمانده یگان حفاظت منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: پارسال 187 آتش سوزی به مساحت 487 هکتار در اراضی ملی همدان به وقوع پیوست.

بیش از 480 هکتار از اراضی ملی در همدان طعمه حریق شدند.به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ بهرام رسولی فرمانده یگاه حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از شناسایی 60 منطقه بحرانی و نیمه‌بحرانی حریق در اراضی ملی استان همدان خبر داد و گفت: در هفت ماه ابتدایی سال جاری  و با بیش از 1000 نفر دیده‌بان عملیات پایش، حفاظت و پیشگیری از حریق در عرصه‌های منابع‌طبیعی استان همدان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه دیدبان ها از افرد بومی و محلی هستند خاطر نشان کرد: این افراد با حضور در مناطق حساس و بحرانی منابع‌طبیعی به طور مستمر گشت و مراقبت کرده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف و آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع سریعاً مراتب را از طریق کد امداد جنگل و مراتع 1504 به یگان حفاظت منابع‌طبیعی گزارش می‌کنند.

بهرام رسولی  خاطر نشان کرد: در سالجاری  بیش از 12  جلسه کمیته بحران و کارگروه‌های فرعی تخصصی مخاطرات بخش کشاورزی در مرکز استان و شهرستان‌ها برای پیشگیری از وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع برگزار شده است.

وی افزود:  به منظور جلوگیری ار سرایت آتش‌سوزی از اراضی زراعی کشاورزان به اراضی منابع‌طبیعی در سطح 740 هکتار از عرصه‌های بحرانی و حساس، طرح آتش‌بر ایجاد شده است.

رسولی با اشاره به ویژگی ها و شرایط مناطق بحرانی خاطر نشان کرد: مناطق بحرانی برابر سوابق و آمار و اطلاعات موجود  عرصه های هستند که بیشترین تعداد و سطح آتش‌سوزی را به خود اختصاص داده و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بیش از 90 درصد از حریق‌های حادث شده عامل انسانی در بروز آن دخالت داشته است.

فرمانده یگان حفاظت منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان همدان  از ضرروت مقابله با حرق در مناطق بحرانی گفت و بیان کرد: در راستای مقابله هر چه بهتر با حریق و کنترل بهتر این مناطق 2 دستگاه برجک دیده‌بانی در مناطق حساس و بحرانی حریق شامل پارک جنگلی شهید رجایی روستای حیدره شهرستان همدان و جنگل طبیعی گیان نهاوند نصب شده است.

وی با بیان اینکه ساخت و راه‌اندازی این برجک‌های دیده‌بانی به نوعی برای نخستین‌بار برای پیشگیری و مقابله با حریق در جنگل‌ها و مراتع در غرب کشور اتفاق افتاده است، گفت: با استقرار نیروهای حفاظتی در فصل حریق در این برجک‌ها هر گونه آتش‌‎سوزی و تخریبی صورت گیرد سریعاً رصد، پییگری و آتش‌‎سوزی احتمالی مهار می‌شود و از خسارت زیست‌محیطی جلوگیری به‌عمل خواهد آمد.

وی تاکید کرد:  یکی برنامه های یگان حفاظت محیط زیست افزایش تعداد برجک ها در سطح اراضی مناطق طبیعی استان می باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه در سال گذشته تعداد 187 فقره حریق به مساحت 487 هکتار در اراضی ملی به‌وقوع پیوسته بود، یادآور شد: در سالجاری با همکاری و مشارکت مردم و مسئولین تا پایان مهرماه 37 فقره و به مساحت 66 هکتار حریق رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 برابر کاهش حریق در عرصه‌های منابع طبیعی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/د

480 هکتار از ارضی ملی همدان در آتش سوخت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.