به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تب شهرت و ثروت که شاید تا سالها پیش مربوط به حوزه خوانندگی و یا فوتبالیست شدن میشد، امروز به لطف فضای مجازی جایگزین بهتری برای خود یافته است.
مدلینگ یا مانکن شدن گرایش امروز جوانان شده است. نه تنها در ایران که در سرتاسر جهان، به این بحث به شکلی حرفهای پرداخته میشود. افراد بسیاری برای این حرفه تلاش میکنند و به عبارت سادهتر برای آن دست و پا میشکنند. اما چرا؟
میتوان یکی از دلایل مهم این سطح بالای اشتیاق به مدلینگ را راه سریع و آسان دستیابی به آن دانست. افراد مشتاق تنها با ساختن یک آی دی در اینستاگرام و پرداخت هزینهای مختصر به آتلیهها وارد دنیای مدلینگ میشوند. جذب فالور و تعداد بالای لایک، تصور خام و نسنجیده این افراد برای رسیدن به شهرت و مانکن شدن است. آنها با رویای دریافتهای میلیونی پا به این حرفه میگذارند. در بسیاری از موارد شاید این لایکها آنها را یک قدم به سمت هدفشان نزدیک کند اما کدام هدف و به چه قیمتی؟
فضای مجازی جهانی نامحدود و بی سر و ته است، فضایی که پر شده از گرگهایی که در کمین به دندان کشیدن معصومیت عدهای از جوانان هستند. شاید در نگاه اول موج فراگیر شدن این تب در میان جوانان چندان حائز اهمیت نباشد اما موضوع جایی جدی میشود که پای عدهای سودجو به میان کشیده میشود. افرادی هستند که تنها با کمی جستجو و گشت و گذار در فضای مجازی، به پیجهایی برمیخورند که محتوای آنها تعدادی عکس از دخترانی است که با انتشار تصاویر نامناسب قصد جلب توجه دارند. افراد بیاعتماد به نفسی که برای ارائه خود به ظاهر و اندام متوسل میشوند. سودجویان در نقشهای هوشمندانه از این ضعف استفاده کرده و به آنها پیشنهاد مدلینگ میدهند.
طی این اقدام مجرمانه از این افراد خواسته میشود تا تصاویر نیمه برهنه و تمام قد خود را برای آنها ارسال کنند تا به کارشناسان مربوطه نشان دهند، سپس با وعده مدل شدن و گرفتن عکسهای حرفهای آنها را به آتلیههای زیرزمینی میکشند. پس از تهیه چند عکس نه چندان مناسب، این افراد ساده اندیش را مورد تعرض قرار میدهند و با تهدید اینکه عکسهایشان را منتشر کرده و به خانوادههایشان خبر میدهند، آنها را وادار به سکوت میکنند.
نگاه ابزاری به دختران تنها به اینجا ختم نمیشود. تصاویر دختران جوان توسط تعدادی از عکاسان در آتلیهها برای ژورنالها استفاده میشود این امر برای افزایش درصد فروش لباسها و یا کالاهای برخی از تولیدکنندگان نه چندان مطرح است. آنها با وعده رفتن به خارج از کشور خام و رام افراد سودجو میشوند بیراههای که هرگز به مقصد نرسیده است. دختران جوانی که برای رویای مدلینگ شدن هزینههای فراوانی را متحمل شدهاند. اینها هرگز به خارج از کشور فرستاده نمیشوند و تنها ابزار سواستفاده قرار میگیرند.
یکی دیگر از آسیبهای مدلینگ تغییر ذائقه و نگرش جوانان به مقوله ازدواج و همسریابی است. گسترش تب مدلینگ و انتشار تصاویر غیراخلاقی و نامناسب، سبب شده عدهای از جوانان معیارهایشان برای انتخاب همسر تغییر کند. ایدهآلهای نادرست و ناموفقی که حاشیهها را اصل و اصلها را به حاشیه میبرد. در چنین فضایی است که تربیت و دیدگاه خانواده مطرح میشود. اینکه چقدر برای آگاهی جوانان وقت اختصاص داده میشود، چقدر نیازهایشان مورد توجه قرارمیگیرد و تا چه اندازه باید به خواستههایشان بها داد.
بیایید با نگاهی عمیقتر، کمی از سطح مسائل عبور کنیم و تلاش کنیم این فرهنگ ایرانی، تحت تاثیر تهاجمات قرار نگرفته و همواره اصیل باقی بماند.
تصاویر زیر مربوط به صفحاتی در فضای مجازی است که برای جذب مدلینگ فعالیت میکنند.
گزارش از مهدیا جوهرپور
انتهای پیام/
رفتاری که با پسر بچه ی دو ساله به نام اهورا شد سر منشآش همین بی بند و باری و بی مسئولیتی ست که پدر و مادرهای دهه ی 40 و 50 مسببش هستند. اگه اونا بچه هاشونو درست تربیت کرده بودند. پدر و مادر اهورای مظلوم پا نمیگرفتند. اون بچه بیچاره قربانی بی مسئولیتی و نفهمی والدینش شد همین رفتار امروزه در جامعه فراوان دیده میشه.