مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت : در شش ماهه امسال 53 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره برای اشتغال عشایر استان خراسان شمالی اختصاص یافت .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ محمدرضا قلی پور مدیر کل امور عشایر استان خراسان شمالی گفت : از این میزان 18 میلیارد ریال از محل اعتبارات خشکسالی با بهره 4درصد و بازپرداخت پنج ساله و 35 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی با سود 6درصد و بازپرداخت یکساله است.

وی با از این میزان تسهیلات بیش از 200 خانواده عشایری بهره مند شدند ، افزود: گفت: در سال جاری بیش از سه هزار و 500 تن گوشت فرمز توسط عشایر تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر زیادی نداشته است.

قلی پور با بیان این که 8 درصد از گوشت قرمز در سطح کشور توسط عشایر خراسان شمالی تولید می شود ، اظهار کرد : در شش ماهه امسال سه هکتار از اراضی شیب دار مستعد در تخته میرزای اسفراین زیرکشت کیاهان دارویی ازجمله مریم گلی و آویشن باغی رفت .

وی با اشاره به اجرای طرح زنجیره تولید برای عشایر استان گفت : این طرح در راستای زنجیره تولید گوشت قرمز با اهداف کاهش هزینه تولید و طول دوره پروار و کاهش ضریب تبدیل خوراک که به صورت سنتی بین 12 تا 13 کیلو گرم بوده و در این روش به پنج کیلوکرم رسیده است ، اجرا می شود.

وی تصریح کرد : اجرای طرح زنجیره تولید ، 50 درصد هزینه تولید یک واحد دامداری را کاهش می دهد و از طرفی سبب افزایش تولید و درآمد خانوار ، ایجاد اشتغال جدید، تثبیت شغل در مناطق عشایری و خروج بخشی از دام مازاد عشایر از مراتع می شود.

مدیر کل امور عشایر استان خراسان شمالی گفت : کشت گیاهان دارویی در هر هکتار بین 80 تا 100 میلیون ریال برای عشایر سود داشته باشد.

گفتنی است : در خراسان شمالی 2 ایل عشایری در قالب 38 طایفه با 30 هزار و 300 نفر جمعیت در قالب پنج هزارو 350 خانوار با 750 هزارراس دام زندگی می کنند.

انتهای پیام/آ

بهره مندی 200 خانواده عشایر از تسهیلات اشتغال در استان خراسان شمالی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.