روستایی که ساکنان آن پول برق نمی‌دهند، اما در چند سال اخیر، دائم از مزایای برق بهره مندند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ روستای سیچانلو در ۳۵ کیلومتری شهرستان تاکستان در دل کوهستان قرار دارد، در روزگاری که زندگی در روستا‌های ایران رو به خاموشی است و بیشتر آن‌ها خالی از سکنه شده است، در این روستا همچنان زندگی جریان دارد، چراغ خانه‌هایشان روشن، دام هایشان به چرا مشغولند و کشاورزی رونق دارد.

تنها دلیل آن هم داشتن برق دائمی است که چند سالی است تمام ۱۲ خانوار روستا از آن بهره‌مند هستند، برقی که با پنل‌های خورشیدی نصب شده بر بام خانه هایشان تامین می‌شود.

 

روستایی سبز در دل کوهستان

 ضرورت استفاده از انرژی‌های پاک

به گفته کارشناسان منابع انرژی و سوخت‌های فسیلی مانند نفت و گاز محدود است و از آنجایی که رشد چشمگیر جمعیت در دهه‌های اخیر باعث شده است سطح مصرف انرژی افزایش پیدا کند، کشور‌های توسعه‌یافته و در حال توسعه به فکر انرژی‌های جایگزین از جمله انرژی‌های پاک مانند باد، آب و خورشید هستند.

کشور ما نیز از این مسئله مستثنی نیست و با توجه به شرایط آب و هوایی برخی از مناطق کشور، نیاز روز افزون به انرژی، بحران‌های زیست محیطی ناشی از آلودگی هوا و گاز‌های گلخانه‌ای و محدویت‌های جغرافیایی در انتقال سوخت و انرژی باعث شده است ضرورت استفاده از انرژی‌های پاک بیش از پیش احساس شود.

ایران سرزمینی آفتابی

از سوی دیگر شرایط اقلیمی حاکم بر ایران بستر مناسبی برای استفاده از انرژی‌های پاک است چرا که با وجود ۳۰۰ روز آفتابی از مجموع ۳۶۵ روز سال در بیش از دو سوم مساحت خود و متوسط تابش ۵/۵ کیلووات ســاعت بر متر مربع در روز یکــی از کشــور‌های بــا ظرفیت بالا در زمینه انرژی خورشــیدی است، ظرفیتی که استفاده از آن در چند سال اخیر توسعه یافته است.

روستایی سبز در دل کوهستان

 قزوین در مسیر توسعه استفاده از انرژی‌های نو

از جمله استان‌های پیشرو در استفاده از انرژی‌های نو استان قزوین است استانی که در حال حاضر چهار روستای آن (سیچانلو، موملی، آســیابر و چوبــدر) از سال ۸۴ برای گسترش انرژی‌های نو به طور کاملا رایگان توسط سازمان انرژی‌های تجدید‌پذیر از پنل‌های خورشیدی برای تامین برق خود بهره می‌برند.

به گفته یاری رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قزوین، از انرژی‌های نو می‌توان یک هزار مگاوات برق در استان تولید کرد که این رقم در بلند مدت با برنامه ریزی‌های انجام شده ۱۰ هزار مگاوات برق خواهد بود.

سیچانلو، روستای سبز و زیست‌محیطی‌ترین روستان ایران

روستای سبز نامی است که سیچانلو به دلیل استفاده از انرژی پاک به خود اختصاص داده است به گفته جلیلوند رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تاکستان: این روستا بیش از یک دهه است که از انرژی خورشیدی برای تامین برق خود بهره می‌برد به همین دلیل زیست‌محیطی‌ترین روستای ایران لقب گرفته است.

روستایی سبز در دل کوهستان

کاکاوند یکی از اهالی روستا می‌گوید: برق خانه و دامداریش از طریق سلول‌های خورشیدی تامین می‌شود.

وی گفت: سال‌های زیادی از نعمت برق برخوردار نبودیم، اما در سال‌های اخیر با تبدیل انرژی خورشید به برق به وسیله پنل‌های خورشیدی همیشه برق داریم.

یکی دیگر از ساکنان گفت: برق، زندگی را دوباره به روستا بازگردانده است و ۳ تا ۴ هزار راس دام هم توسط اهالی روستا پرورش داده می‌شود و کشاورزی هم رونق دارد.

ساکن دیگر روستا گفت: قبل از استفاده از سلول‌های خورشیدی مدتی برای تامین برق از موتور برق استفاده می‌کرده که به دلیل فرسودگی، خرابی‌های مکرر، آلودگی صوتی و هوا، فقط ساعاتی از روز را برق داشته است.

وی اضافه کرد: اما حالا که از انرژی خورشید برای تامین برق استفاده میکند در تمام ساعات شبانه‌روز از روشنایی برخوردار است و برق وسایل خانه مانند یخچال و تلویزیون هم از همین طریق تامین می‌شود.

او تنها مسئله در پنل‌های خورشیدی را فرسودگی باطری ذخیره نیروی برق دانست و گفت: باتری‌ها بعد از مدتی نیروی برق را در خود نگه نمی‌دارد، از این‌رو باید تعویض و جایگزین شود.

هزینه بالای انتقال برق با روش‌های مرسوم

به گفته بهادیوند چگینی مدیرعامل شرکن توزیع نیروی برق استان، برای انتقال برق از فاصله ۵ کیلومتری به این روستا هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان نیاز است که هم اینک با حدود یک سوم و با استفاده از پنل‌های خورشیدی اهالی روستا از برق دائمی برخوردار شده‌اند.

 برق خورشیدی، سرمایه گذاری پر سود

سرمایه گذاری در صنعت برق خورشیدی، سرمایه گذاری برای استقلال انرژی است و کشور‌هایی که در این زمینه سرمایه گذاری می‌کنند در تولید برق و توسعه اقتصادی، یک گام جلوتر از رقیبان شان خواهند بود‎

روستایی سبز در دل کوهستان. ‎

و البته باید به یاد اشت با برنامه‌ریزی و نگاه ویژه به انرژی‌های نو از جمله انرژی خورشیدی، میتوان بحران‌های ناشی از کمبود انرژی و سوخت‎های فسیلی در آینده را مدیریت کرد و با توجه به تجربه‌های موفق در این زمینه، ضرورت استفاده از نیروگاه‌های کوچک خورشیدی در بام منازل برای تامین برق، بیشتر از هر زمان دیگر احساس می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار