تاکنون با اهدای پوست ۸۰ بیمار مرگ مغزی، ۵۰ بیمار سوختگی زندگی دوباره یافته اند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ عبدالخالق کشاورزی رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی و ترمیم امیرالمومنین شیراز اظهار کرد: از سال ۹۵ تاکنون با اهدای پوست ۸۰ بیمار مرگ مغزی، ۵۰ بیمار سوختگی بین ۴۰ تا ۸۰ درصد به طور کامل مداوا شده اند.

وی ادامه داد: پوست مورد نیاز برای بیماران سوختگی از قسمت‌های ران، پشت ساق و تنه، بازو و ساعد بیماران مرگ مغذی با ضخامت دو تا چهار دهم میلی متر به وسیله دستگاه درماتوم شارژی برداشته و به بیماران سوختگی پیوند زده می‌شود.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی و ترمیم امیرالمومنین شیراز بیان کرد: برای نگهداری پوست بیماران مرگ مغزی از سه روش نگهداری پوست در دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد در محلول خاص در یخچال بانک پوست به مدت یک تا سه هفته، نگهداری پوست در محلول گلیسرول در دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد به مدت سه تا چهار سال، نگهداری پوست در دمای ۷۰ تا ۱۰۰ درجه زیرصفر در فریزر‌های مکانیکی به مدت سه تا شش ماه استفاده می‌شود.

کشاورزی تصریح کرد: بیماران با سوختگی‌های با وسعت زیاد بالای ۴۰ درصد برای درمان نیازمند پوست فرد دیگر به عنوان بهترین جایگزین موقت هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بسیاری از خانواده‌هایی که یکی از اعضای آن دچار مرگ مغزی می‌شود تا اندازه‌ای نسبت به موضوع بی‌اطلاع هستند و گمان می‌کنند پوست متوفی به صورت کامل جدا می‌شود در حالی که برداشت پوست اهدایی فقط از قسمت‌های خاص و با ضخامت مشخص صورت می‌گیرد.

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: در مرکز آموزشی درمانی سوختگی امیرالمومنین (ع) شیراز ماهانه ۷۰ عمل پیوند پوست انجام می‌شود که از این تعداد حدود ۴۰ درصد آنان به اهدا پوست برای پانسمان اولیه نیاز دارند و در حال حاضر موجودی پوست اهدایی در بانک ذخیره پوست تنها ۱۰ درصد است و کفاف حدود یک هفته اعمال جراحی را می‌دهد.

وی از شهروندانی که کارت اهدا عضو می‌گیرند، خواست بخش اهدای پوست را علامت بزنند تا از ثواب این امر خیر برخوردار شوند و با اهدای پوست بتوانند جان حداقل یک نفر دیگر را نجات دهند.

انتهای پیام/ن

بازگشت زندگی به ۵۰ بیمار سوختگی با اهدای پوست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار