معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان از ورود یک جفت پلیکان سفید و ۷ قطعه درنا به تالاب آبشینه همدان خبر داد.

فرود درناها و پلیکان های سفید در تالاب آبشینه همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛  صفی خانی معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: در آخرین پایش کارشناسان حفاظت محیط زیست استان از اکوسیستم تالاب آبشینه، گونه های متنوع پرندگان آبزی و کنار آبزی از جمله پلیکان سفید، درنا، اردک سرسبز، اگرت سفید، حواصیل خاکستری، کشیم بزرگ و چنگر در این تالاب مشاهده شد.

وی افزود: ۳۰۰ قطعه اردک سرسبز، یک جفت پلیکان سفید و ۷ قطعه درنا در سدآبشینه مشاهده شد که از گونه های مهاجر بوده و با آغاز فصل مهاجرت برای زمستان گذرانی از سمت سیبری به عرصه های جنوبی حرکت کرده اند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: ۸ قطعه اگرت سفید و ۴ قطعه حواصیل خاکستری، ۷ ماه مهمان ما در تالاب آبشینه بودند و با شروع فصل سرما به سمت خلیج فارس و آفریقا حرکت می کنند.

او بیان کرد: در حال حاضر۴۰۰ قطعه چنگر و ۵ قطعه کشیم بزرگ در تالاب آبشینه مشاهده شده است که با اقلیم همدان سازگاری پیدا کرده و این تالاب را به عنوان زیستگاه خود در ۱۲ ماه سال انتخاب کرده اند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان هم گفت: یک رشته مار سمی از گونه افعی راده با ارزش حفاظتی بالا در منطقه شکار ممنوع الوند همدان مشاهده شد.

آقای دانش پژوه افزود: این گونه با نام علمی Vipera raddei و به اسامی افعی ارمنی، افعی کردستانی، افعی تکابی و افعی صخره‌ای نیز نامیده می شود.

وی ادامه داد: افعی راده از سال ۱۹۹۴ درلیست سرخ IUCN به عنوان گونه در معرض خطر انقراض قرار گرفته است و از ارزش حفاظتی بالایی برخودار است.

آقای دانش پژوه خاطرنشان کرد: افعی راده در شمال غرب کشور و قسمتی از کشورهای ترکیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و کردستان عراق مشاهده شده است و اولین بار است که در رشته کوه الوند دیده می شود.

تالاب آبشینه در ۱۵ کیلومتری شرق شهر همدان قرار دارد. این تالاب در واقع دریاچه پشت سد آبشینه است که بر روی روخانه آبشینه نصب شده است و بدین جهت تالاب سد آبشینه نیز نامیده می شود.

انتهای پیام/ د

گونه های مهاجر پرندگان در همدان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار