در سال‌های گذشته در استان بیش از ۱۹ سینما وجود داشته که نشان از پویایی استان در عرصه فیلم و سینما بود، اما متاسفانه براساس بررسی‌های انجام شده اکنون تنها ۴ سینما در استان فعال است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛از گذشته تاکنون سینما‌ها علاوه بر این که مکانی برای گذراندن اوقات فراغت افراد محسوب می‌شود، به عنوان یکی از هنر‌های مکانی- زمانی به شمار می‌آید که تاثیر بسیاری در ترویج فرهنگ و هنر جامعه دارد.
این در حالی است که آذربایجان غربی در سال‌های اخیر پیشتاز در صنعت فیلم سازی و سینمای کشور بوده و توانسته بود در این هنر به یکی از قطب‌های کشور تبدیل شود، اما با رویت وضعیت کنونی سینما‌های استان مشاهده می‌شود که تنزل توجیه ناپذیری در این عرصه رخ داده است.
طبق بررسی‌های انجام یافته سینما‌هایی که در سال‌های گذشته غیرفعال شده اند، کاربری فرهنگ و هنری خود را از دست داده و به کاربری‌های نامربوط اختصاص یافته اند. این موضوع را می‌توان هشدار و زنگ خطری به منظور از بین رفتن مکان‌های فرهنگی آذربایجان غربی تلقی کرد. چرا که سینما مکانی فرهنگی برای مردم به شمار می‌آید که می‌تواند نقش مهمی در ترویج هنر فیلم و سایر بخش‌های فرهنگی جامعه داشته باشد.
ارگان‌های مختلف فرهنگ و هنری استان در ایجاد و از بین بردن سینما نقش دارند که متاسفانه کم توجهی به این عرصه موجب از بین رفتن بسیاری از سینما‌های استان تاکنون شده است.
برای بررسی موضوع و علل تنزل وضعیت سینما‌های استان گزارشی تهیه شده است که در ادامه می‌خوانید.
 
 سینما‌های فعال آذربایجان غربی بیش از ۵۰ سال قدمت دارند

 ۴سینمای فعال در آذربایجان غربی وجود دارد


داریوش علیزاده کارشناس مسائل فرهنگی حوزه هنری آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ درباره وضعیت سینما‌های آذربایجان غربی می‌گوید: در سال‌های گذشته در استان بیش از ۱۹ سینما وجود داشته که نشان از پویایی استان در عرصه فیلم و سینما بود، اما متاسفانه براساس بررسی‌های انجام شده اکنون تنها ۴ سینما در استان فعال است.
 علیزاده با بیان این که ۳ سینمای فعال استان در شهر ارومیه است، می‌افزاید: در آذربایجان غربی علاوه بر ۳ سینمای فعال در مرکز استان، سینمای شمس خوی که متعلق به بخش خصوصی است به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی درباره علل تنزل وضعیت سینما‌های استان بیان می‌کند: در بررسی علل تنزل وضعیت سینما‌های استان می‌توان به دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری اشاره کرد.
کارشناس مسائل فرهنگی حوزه هنری استان درباره بخش سخت افزاری سینما‌های فعال استان ابراز می‌کند: با بررسی سخت افزاری سینما‌های استان این نکته را می‌توان دریافت که هر سه سینمای فعال فرسوده و بوده و دارای قدمت بالای ۵۰ سال دارند.
به گفته علیزاده، سینما‌های فعال استان از لحاظ فیزیکی و ساختاری ساختمان‌ها استاندارد نیستند.
وی درباره بخش نرم افزاری عرصه سینما می‌گوید: در بخش نرم افزاری نیز کمبود‌هایی داریم که این کمبود در اشتیاق مردم برای رفتن به سینما نمایان می‌شود، به عقیده بنده در سال‌های گذشته به غیر از معدود فیلم، فیلم‌های سینمایی مناسبی تولید نشده است که همین موضوع منجر به کاهش اشتیاق مردم برای حضور در سینما‌ها می‌شود.
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.