به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جانمایی نامناسب ایستگاههای راه آهن به عنوان یکی از اصلیترین دغدغههای وزیر راه وشهرسازی به شمار میرود و همین موضوع به عنوان یکی از اولویتهای دولت مطرح می شود.
در خصوص، خط ۸ پر حاشیه متروی تهران که این شهر را از محل ایستگاه شهر آفتاب به فرودگاه امام و سپس شهر پرند متصل میکند، مقرر شده بود که ۱۶ مرداد ماه به بهره برداری برسد که بعد از آن وزارت راه وشهرسازی بلافاصله در خبری اعلام کرد؛ به دلیل عدم تأیید ایمنی این خط مترو که در جوار آزادراه تهران - قم قرار دارد، مقرر شده بود شرکت متروی تهران و حومه طرح ایمن سازی این خط را ظرف ۱۰ روز به شورای عالی فنی و امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی ارائه دهد تا پس از تأیید در این شورا و سپس اجرای آنها و مجدد تأیید شورای عالی زیربنایی که این خط ایمن سازی شده، خط متروی فرودگاه امام خمینی (ره) زیر بار تردد قطارهای شهری برود.
مسوول دبیرخانه شورای عالی زیربنای دلیل این تاخیر را، احتمال خروج خودروها از آزادراه و برخورد با قطار اعلام کرد و گفت: شرکت مترو نیز چنین طرحی را آماده و به شورای عالی زیربنایی ارائه کرده بود که پیش از ورود به صحن شورای عالی زیربنایی و از سوی کارشناسان این شورا رد شد.
وزارت راه و شهرسازی همچنین بیکار ننشست و از دادگاه نیز حکم ممانعت از برگزاری افتتاحیه و بهره برداری از خط متروی فرودگاه امام خمینی (ره) را اخذ کرد. در این حکم به پلیس آزادراه تهران - قم و پلیس فرودگاه امام خمینی (ره) دستور داده شده تا از افتتاح و بهره برداری از این خط ممانعت کرده و با متمردان نیز برخورد قانونی شود.
در همین راستا داوود کشاورزیان معاون وزیر راه وشهرسازی درباره خط متروی تهران (متروی فرودگاه امام خمینی (ره) اظهار کرد: متروی فرودگاه امام خمینی (ره) در حریم آزادراه تهران - قم ساخته شده و بنابراین این نگرانی وجود دارد که اگر اتوبوس یا خودرو از جاده خارج شده و با قطار برخورد کند، سوانح غیرقابل جبرانی بیافریند. به همین دلیل مکاتباتی در شورای عالی زیربنایی با شرکت متروی تهران و حومه داشتیم تا این خط ایمن سازی شود.
در همین خصوص آخوندی وزیر راه وشهرسازی معقتد است که ایستگاه نباید فقط محل سوار و پیاده شدن مسافر باشد، بلکه باید در کنار آن محلی برای گذراندن اوقات فراغت، درآمدهای اقتصادی، تبادل اطلاعات و از این قبیل باشد.
اسدی یک شهروندی که در شهر واوان سکونت دارد در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی با بیان اینکه به تغییر مکان ایستگاه مترو واوان که به ایستگاه متروی امام خمینی متصل میشود، اظهار کرد: مقرر شده بود که ایستگاه متروی واوان پیش از ایستگاه متروی امام خمینی به بهره برداری برسد، اما نه تنها این ایستگاه به بهره برداری نرسید، بلکه بدون هیچ دلیل قانعکنندهای مکان این خط مترو نیز جابه جا شده است.
این شهروند در ادامه گفت: افتتاح نشدن ایستگاه در موعد مقرر و محل وعده داده شده (تقاطع جاده واوان با بزرگراه خلیج فارس) عامل اعتراض مردم است که جهت رفع این مشکل نیز نامه هایی با صدها امضاء به مسوولان مربوطه ارسال شد که متاسفانه توجهی به آنان نشد.
وی بیان کرد: جانمایی ایستگاه جدید مترو واوان نه تنها ظرفیت جابه جایی حد زیادی از مسافران را ندارد، بلکه در مکان پر خطر واقع شده است.
یکی دیگر از شهروندان اسلامشهر در خصوص مشکلاتی که مترو جدید واوان برای مردم ایجاد خواهد کرد، گفت: دخالت نکردن مسوولان کشوری و مدیریت شهری و استانی بر اجرای طرح متروی واوان باعث شده ، تخلفات زیادی صورت گیرد و ایستگاه مترو سرجای اصلی خود احداث نشود.
وی تاکید کرد: جانمایی جدید (ایستگاه مترو) به علت فقدان زیرساختهای اولیه مثل جاده و مسیر دسترسی مناسب، مردم این مناطق را دچار چالش میکند، شهروندان باید دوباره متحمل هزینه شوند و علاوه بر افزایش ترافیک باید مسیر هفت کیلومتری را طی کرده تا به ایستگاه مترو برسند.
این شهروند واوان افزود: اکنون سازمان متروی شهری با بهانه های جدید از جمله کمبود منابع مالی تا به امروز باعث شده، ایستگاه مترو جدید تنها 5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.
براساس این گزارش؛ شواهد میدانی حاکی از آن است که روزانه ۲۰ مرتبه قطار شهری تهران به فرودگاه امام خمینی(ره) خالی از مسافر در رفت و آمد است، در حالیکه اگر ایستگاه متروی واوان در جای مناسب قرار داشت ، چنین مشکلاتی برای اهالی پرند، واوان، اسلامشهر ایجاد نمیشد و نیازی نبود قطارها خالی از مسافر حرکت کنند.
مسوولان ریلی و و وزیر راه وشهرسازی تاکید بسیاری بر جانمایی مناسب ایستگاهها به ویژه در حریم شهرها را دارند، اما از سوی دیگر طراحی خط جدید مترو واوان در تضاد با ایده وزیر راه وشهرسازی و شهرداری تهران است.
بخش ریلی کشور به ویژه بخش قطارهای شهری و حومهای که وزیر راه وشهرسازی به عنوان اصلیترین برنامههای خود قرار داده است، باید از سوی مسوولان به درستی اجرا شود که متاسفانه تا به امروز به ویژه در طرح متروی تهران به فرودگاه امام خمینی چنین چیزی دیده نمیشود؛ بنابراین باید دولت ، شهرداری و مسوولان بخش مترو در طراحی جانمایی مناسب این پروژه اقدامات لازم را به کار گیرند.
انتهای پیام/
خب حالا بیا جواب بده. یه ین نمی خوایم ایستگاه بزنیم خیال همه رو راحت کنید.
قبل از احداث مسئول پروژه نابینا بودن مگه؟؟
از قانون
اگه مترو واوان راه بیوفته هزینه ی حمل و نقل مردم خیلی خیلی کم میشه
و هنوز از مترو خبری نیست سالی 7میلیون تومن هزینه کرایه ماشبنم میشه از جردن تا واوان...خدا رو خوش نمیاد اللن تو این 6سالی ک کار میکردم میتونستم پس انداز خوبی داشته باشم..مفصر کیه ایا رواست این ظلم
دغدغه اصلی مردم اسلامشهر اینه که با وجود این همه مردم زحمت کش و کارگری جامعه چرا کلان شهر به این بزرگی باید فاقد مترو باشد و دغدغه بعدی ایستگاه مترو در واوان, خوب عزیزان اگر اهالی بخواهند از اسلامشهر تا واوان بروند باید متحمل هزینه جدا گانه ای شوند مثال:یک بار بیایند سر خیابان اصلی یا همان سعیدی و یک بار دیگر واوان خوب این چه کاریه اسلامشهر حداقل باید 3 ایستگاه داشته باشد.
آیا میدانید پس از افتتاح ایسگاه پرند چه دردی دوا میشود واین خط مثل خط تهران کرج میشه؟؟؟؟