مراسم تعزیه خوانی در تکیه اسک آمل برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، روابط عمومی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی آمل اعلام کرد بمناسبت فرا رسیدن ایام اربعین حسینی و لزوم اجرای، به همت هیات امنای تکیه اسک مراسم تعزیه خوانی در رثای اهل بیت و ائمه معصومین برگزاری شد.

مراسم تعزیه خوانی هرشب ساعت ٢٠ تا ١٠ آبان برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این مراسم بازسازی واقعه شام و رسوایی یزیدیان  و احیای فرهنگ شبیه‌خوانی از سنت قدیم ایرانیان است.

براساس  گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی آمل ، تعزیه در دورهٔ ناصرالدین شاه به اوج خود رسید و بسیاری این دوره را عصر طلایی تعزیه نامیده‌اند. تعزیه که پیش از آن در حیاط کاروانسراها، بازار‌ها و گاهی منازل شخصی اجرا می‌شد، اینک در اماکن باز یا سربستهٔ تکایا و حسینیه‌ها به اجرا درمی‌آمد. معروف‌ترین و مجلل‌ترین این تکایا، تکیهٔ دولت بود که در همین دوره به دستور ناصرالدین شاه و مباشرت دوستعلی‌خان معیرالممالک در سال ۱۳۰۴ هجری قمری ساخته شد.

تکیهٔ دولت در زمان ناصرالدین شاه به تقلید از تماشاخانه اپراهال انگلستان ساخته شد که ابتدا به منظور یک سالن تئاتر ساخته شد، اما با مخالفت‌هایی که بود به تکیه تبدیل شد. از دیگر تکیه‌های معروف آن زمان تکیهٔ معاون‌الملک در کرمانشاه بود. در آغاز سلطنت ناصرالدین شاه، تعزیه در ۳۰۰ مکان مشخص برپا می‌شد. تعزیه تا زمان مشروطیت در اوج ماند.

انتهای پیام/آ

برپایی مراسم تعزیه در آمل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.