خزایی مطرح کرد:

آغاز به کار ۲۲۷ طرح سرمایه گذاری در کشور / ۴ میلیارد سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر

معاون وزیر اقتصاد از آغاز به کار ۲۲۷ طرح سرمایه گذاری در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد خزاعی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در کنفرانس انرژی های تجدید پذیر که در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد، گفت: ۲۲۷ طرح سرمایه گذاری در ایران در حال انجام است و به زودی کارهای اولیه آنها شروع می شود و در حدود ۱۹ میلیارد دلار مبلغ سرمایه گذاری خارجی مصوب ما بوده که در میان آنها ۶۴ طرح سرمایه گذاری ها در حوزه انرژی های تجدید پذیر است.

وی بیان کرد: در بحث سرمایه گذاری در حوزه انرژی های نوین صحبت و بررسی های زیادی شده است و باید در انرژی های خورشیدی فعالیت های بیشتری کنیم زیرا  در ایران  حدود ۳۰۰ روز هوای آفتابی داریم.

خزاعی با بیان اینکه بیش از ۴ میلیارد سرمایه گذاری تاییده شده در حوزه انرژی های تجدید پذیر و خورشیدی انجام شده است، گفت: در حوزه انرژی های خورشیدی چندین طرح با سرمایه گذاری ۳ میلیارد دلاری در کشور درحال انجام است.

وی یاد آور شد: موافقت نامه های دوجانبه بین مجلس  و کشور در زمینه های مختلف به امضا رسیده است.

در ادامه رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی‌تجدیدپذیر اظهار کرد: ایران در فروش منابع نفتی رتبه‌های بالایی دارد، اما از نظر توانمندی‌های صنعت نفت جایگاه قابل توجهی ندارد و این در حالی است که کشورهایی که منابع نفتی زیادی ندارند، دراین حوزه از ایران جلوتر هستند.

وی با اشاره به برخی از رویکردها در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، ادامه داد: برخی‌ها معتقد هستند با توجه به وجود منابع گاز در کشور، حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر اولویت ما نیست، این در حالی است که انرژی‌های تجدیدپذیر منبع خوبی برای تولید انرژی در کشور است.

نباید اشتباه صد سال قبل در زمینه مصرف نفت را تکرار کنیم

امیری‌نیا با اشاره به تجربیات کشورهای اروپایی در ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی، عنوان کرد: این کشورها علاوه بر ظرفیت‌های خورشیدی از پتانسیل مزرعه بادی و ژئوترمال نیز در کشورهای خود بهره‌مند شده‌اند، به گونه‌ای که در ایسلند به طور صد در صد از انرژی ژئو ترمال استفاده می کنند.

 رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی‌تجدیدپذیر با بیان اینکه در کشور سیاست‌های خوبی در زمینه بهره‌برداری از منابع تجدیدپذیر تدوین شده و به تصویب رسیده است، اظهار کرد:‌ بر این اساس این انجمن در تلاش است تا نسبت به شفاف‌سازی اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر اقدام کند، چرا که امروز نباید اشتباه صد سال قبل خود را در زمینه منابع نفتی تکرار کنیم.

چالش های اجرایی در استفاده از انرزی های تجدیدپذیر

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد اکوسیستم در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: یکی از زمینه‌های دستیابی به این هدف ایجاد اقتصاد پویا است و باید توجه داشت که با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توان مشکل اشتغال کشور را مرتفع کرد.

امیری‌نیا با بیان اینکه در کارگاه‌های تخصصی این کنفرانس چالش‌های این حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد، ادامه داد: قانون‌ها و آیین‌نامه‌های مختلفی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تدوین شده است؛ ولی چالش و مشکل اصلی ما در اجرا است که امیدواریم با برگزاری این کنفرانس هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌های مرتبط ایجاد شود.

یک میلیون شغل با نوآوری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر

امیری‌نیا با بیان اینکه تا کنون 4 میلیارد یورو در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری خارجی شده است، گفت: ولی باید توجه داشت که نباید از این بازار تنها به عنوان خریدار فناوری‌های مورد نیاز انرژی‌های تجدیدپذیر بهره‌برداری شود، بلکه باید در انتقال تکنولوژی نیز توجه شود.

امیری‌نیا خاطرنشان کرد: امیدواریم روزی فرا برسد که نوآوری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد شود؛ چرا که در سایه اقتصاد پویا و با ایجاد این اکوسیستم می‌توان حدود یک میلیون شغل تا 5 سال آینده ایجاد کرد.

ظرفیت ۷۷ هزار مگاواتی برق در کشور 

در ادامه مراسم محمودی قائم مقام وزیر نیرو گفت: وی ادامه داد: این امر باعث شد بشر به سمت توسعه حرکت کند، ولی در ادامه این مسیر به دلیل رعایت نکردن جنبه‌های علمی، محیط زیست را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

وی با بیان نقش اساسی سوخت‌های فسیلی  در تولید انرژی در زندگی‌های امروزی، اضافه کرد: کشورهای مختلف برای رفع این چالش به سمت تنوع بخشی انرژی حرکت کرده‌اند که با توجه به اثرات مخربی که این اقدامات بر روی محیط زیست برجای گذاشته است، در مجامع بین‌المللی قوانینی برای رفع این آثار مخرب وضع شد.

قائم مقام وزیر نیرو اضافه کرد: در این راستا بیش از 50 کشور دنیا به صورت اجباری و داوطلبانه اقدام به کاهش گازهای گلخانه‌ای کرده‌اند.

وی با اشاره به آمارهای جهانی در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، افزود: ‌آمار آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر نشان می‌دهد که تا سال 2030 حجم بهره‌برداری از انرژی خورشیدی از 18 درصد به 36 درصد افزایش می‌یابد که این سرعت دو برابری نشان از روند افزایشی بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به سوخت‌های فسیلی دارد.

وی اضافه کرد:‌ بر اساس آمارها 700 تا 1300 تریلیون دلار تولید ناخالص جهان از طریق این انرژی‌ها تامین می‌شود.

قائم مقام وزیر نیرو با تاکید بر اینکه ایران در دوران توسعه به سر می‌برد، اضافه کرد: ایران دارای 77 هزار مگاوات ظرفیت تامین انرژی برق است که نیم درصد آن متعلق به انرژی‌های تجدیدپذیر که بالغ بر 420 مگاوات می‌شود، است.

وی با بیان اینکه این میزان تا سال جاری به 1000 مگاوات افزایش می‌یابد، اظهار کرد: از میزان 77 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق، 11 تا 12 هزار مگاوات انرژی برق آبی و بقیه ترکیبی از انرژی‌های سوختی است.

محمودی با اشاره به تعهد ایران در کاپ 22 در زمینه کاهش 4 درصدی گازهای گلخانه‌ای، خاطر نشان کرد: یکی از راه‌کارهای کاهش گازهای گلخانه‌ای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است ک در این زمینه می‌توانیم طلایه‌دار باشیم.

تولید ۶۰ هزار مگاوات انرژی خورشیدی در ایران

به گفته وی، ایران دارای 60 هزار مگاوات تولید انرژی خورشیدی و 30 هزار مگاوات انرژی بادی است؛ از این رو انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان یک منبع لایزال خداوندی در اختیار کشور قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه در ایران انگیزه‌های لازم برای بهره‌برداری از انرژی‌های تجدید پذیر وجود دارد، تاکید کرد: در این راستا باید با تحقیق و همکاری با صاحبان این صنعت قیمت تمام‌شده این انرژی‌ها را کاهش منطقی دهیم، ضمن آن‌که باید در راستای بومی‌سازی تجهیزات مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر اقدام شود.

قائم مقام وزیر نیرو همچنین از آمادگی این وزارتخانه برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار