برای گردش آخر هفته به پیشنهاد ویژه باشگاه خبرنگاران سفر کنید تا خاطره خوبی در آلبوم پاییزی شما ثبت شود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به مناسبت ایام محرم و صفر و برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع)، حضور در بقاع متبرکه‌ و امامزاده‌های شهر تهران را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

 باشگاه خبرنگاران جوان برای بهره‌مندی هرچه بهتر شما از مراسم مذهبی ویژه ماه محرم و صفر غافل نبوده است و بقعه‌های متبرک شهر تهران را به شما معرفی کرده و بهترین راه دسترسی به آن را برای شما شرح می دهد.

پیشنهاد ویژه این هفته باشگاه خبرنگاران جوان «بقعه متبرک امامزاده علی اکبر (ع)» چیذر است که در منطقه چیذر شهر تهران قرار دارد. آن طور که در تاریخچه این امامزاده آمده است، احداث بنای آن مربوط به قرن پنجم هجری قمری است. بازسازی بنای اولیه امامزاده علی اکبر(ع) چیذر در دوره قاجاریه صورت گرفته است و در حال حاضر نیز حیات این امامزاده مزین به قبور مطهر شهدای دفاع مقدس است. شهرت بقعه متبرک امامزاده علی اکبر (ع) به چیذر، به علت واقع شدن آن  در محله چیذر است.

منطقه چیذر معطر به آستان امامزاده علی اکبر(ع) و عطر شهدا

 نسب امامزاده علی اکبر(ع) چیذر به سیدالساجدین می رسد

آن طور که در نقل قول ها آمده است نسب این امامزاده به چهارمین امام شیعیان یعنی امام زین العابدین(ع) می رسد. بعضی قدمت این امامزاده را مربوط به 900 سال پیش بر می شمرند و برخی دیگر ورود امامزاده علی اکبر (ع) به ایران را همزمان با ورود حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به شهرری عنوان می کنند.

تشریح فضای امامزاده «سیدعلی اکبر (ع)»

از فاصله نه چندان دور گنبد بزرگی به رنگ سبز به چشم می خورد و از تاریخ ساخت قبه فعلی آن زمان زیادی نمی گذرد. فضای اطراف بقعه را آجرهای 3 سانتی‌متری کرم رنگ و همچنین آجرهای آبی نفتی مزین  به اسماء جلاله در بر گرفته است.
 
اطراف دیوار بیرونی امامزاده را باغچه‌هایی به عرض 37 سانتی‌متر احاطه کرده و ارتفاع هر یک از این باغچه‌ها تا زمین 19 سانتی‌متر بوده و دیواره باغچه‌ها با سنگ‌های سفید پوشانده شده است. دو طرف درِ ورودی امامزاده علی اکبر(ع) نیز دو باغچه با عرض 57 سانتی‌متر وجود دارد.
 
گلزار شهدا درست در وسط امامزاده علی اکبر (ع) در قسمت سمت چپ راهرو ورودی به طرف حرم (جنوب شرقی)، درختی به شکل نخل، که چراغ‌هایی اطراف آن پیچیده شده،به چشم می خورد. 

منطقه چیذر معطر به آستان امامزاده علی اکبر(ع) و عطر شهدا

در ماه محرم الحرام علاوه بر عزاداری ویژه دهه اول و مراسم ویژه در دهه پایانی ماه صفر، برنامه ها و مراسم ویژه ای در آستان مطهر امامزاده « علی اکبر(ع)» با حضور دوستداران و ارادتمندان اهل بیت (ع) برقرار است و علاوه بر این در دیگر ایام مذهبی سال نیز مراسم ویژه ای برگزار می‌شود.

در ضلع جنوبی صحن امامزاده علی اکبر(ع) فضای سبز کوچکی برای استفاده مردم در نظر گرفته شده است که در روزهای تعطیل به عنوان محیطی برای گذران اوقات فراغت مردم مورد استفاده قرار می گیرد.

مراسم مذهبی آستان مقدس امامزاده علی اکبر(ع)

برنامه های فرهنگی و مذهبی بسیاری در آستان مقدس امامزاده علی اکبر (ع) چیذر طی روزهای مختلف برگزار می شود. در این میان می توان به برگزاری مراسمی چون دعای توسل در شب چهارشنبه هر هفته، دعای کمیل در شب های جمعه، دعای ندبه در صبح هر جمعه و دعای زیارت آل یاسین در عصر جمعه هر هفته اشاره کرد.

منطقه چیذر معطر به آستان امامزاده علی اکبر(ع) و عطر شهدا

در فضای جانبی امامزاده کلاس هایی ویژه کودکان و سایر سنین برگزار می شود که از آن جمله می توان کلاس های خوشنویسی و کلاس‌ قرآن برای کودکان و نوجوانان را نام برد.

توصیه مسیریاب باشگاه خبرنگاران جوان برای رسیدن به "امامزاده علی اکبر(ع)"

 بهترین مسیر دسترسی به بقعه مطهرامامزاده علی اکبر(ع)  از یک سو میدان تجریش، خیابان شهرداری، خیابان شریعتی، میدان ندا و در نهایت میدان امامزاده علی‌اکبر(ع) است.

امامزاده علی اکبر(ع) چیذر از شمال به خیابان هاشمی، از شرق به خیابان شهید بهمن‌پور، از غرب به خیابان سلیمی و از جنوب به خیابان واعظی می رسد. در جنوب امامزاده نیز مسجد حضرت  قائم (عج الله) چیذر واقع شده است.

منطقه چیذر معطر به آستان امامزاده علی اکبر(ع) و عطر شهدا

 انتهای پیام/

آشنایی با آستان امامزاده علی اکبر(ع) در منطقه چیذر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار