جلالی گفت:در هفت ماه نخست سال  7 هزار و 579 هکتار از منابع ملی دچار حریق شدند که این سطح نسبت به مدت مشابه سال قبل 59 درصد کاهش داشته است.

آتش سوزی در جنگل ها و مراتع 59 درصد کاهش یافت/ بهره گیری جوامع محلی عاملی مهم در پیشگیری اطفای حریقخداکرم جلالی رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری در گفتگو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به  آخرین وضعیت آتش سوزی جنگل ها و مراتع در هفت ماه نخست امسال،اظهار کرد: بنابر آمار موجود در هفت ماه نخست امسال،  7 هزار و 579 هکتار از منابع ملی دچار حریق شدند که این سطح نسبت به مدت مشابه سال قبل 59 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته آتش سوزی 18 هزار و 514 هکتار در 1910 فقره اتفاق افتاده است، افزود: این در حالی است که امسال میزان 7 هزار و 579 هکتار در 1458 فقره صورت  گرفته است.

جلالی با اشاره به اینکه سال گذشته در هر فقره آتش سوزی 9.7 هکتار سوخته شد،گفت: امسال هر فقره آتش سوزی تنها 5.7 هکتار را در بر گرفت که این امر بدان معناست که با فراهم کردن تجهیزات و افزایش تعداد گشت های مراقبت توانستیم متوسط هر آتش سوزی را 50 درصد کاهش دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد:  ازمجموع 7 هزار و 579 هکتار آتش سوزی در هفت ماه نخست سال، 2 هزار و 76 هکتار مربوط به جنگل های طبیعی، 677 هکتار جنگل های دست کاشت ، 3 هزار و 609 هکتار مرتع  و هزار و 217 هکتار اراضی جنگلی  است  که به ترتیب میزان حریق نسبت به مدت مشابه سال قبل 38 ، 18،66 و 68 درصد تقلیل یافته است.

رییس سازمان جنگل ها، مرتع و آبخیزداری از وضعیت مناسب تجهیزات اطفای حریق در سال جاری خبر داد و گفت: همچنین گشت مراقبت مناسب در مناطق بحرانی در طول تابستان، دیدبانی مستمر مناطق از طریق پایش ماهواره ای از مناطق صعب العبور در پیشگیری از حریق موجب شد که امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل سطح آتش سوزی  حدود 60 درصد کاهش یابد.

این مقام مسوول با بیان اینکه مشارکت مردمی و بهره گیری جوامع محلی و نیروهای مردمی در پیشگیری و اطفای حریق موثر بوده است، افزود: 18 میلیون هکتار اراضی جنگلی طی قراردادی جهت حفاظت به جوامع محلی  واگذار شد که براساس ارزیابی های صورت گرفته 73 درصد آسیب های جنگل ناشی از تخریب، تصرف، قاچاق چوب،اطفا حریق و موضوعات مرتبط به جنگل کاهش یافته است که این امر به معنای استمرار این سیاست راهبردی از طریق حامیان منابع طبیعی است.

آفت جنگل های زاگرس کنترل شده است

جلالی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به آخرین وضعیت آفات جنگل گفت: بیماری و آفات سوسک چوبخوار و بلوط جنگل های زاگرس کنترل شده است به گونه ای که در رابطه با بیماری گسترشی نداریم اما آفت شپ پره شمشاد که بومی کشور نیست، خسارت قابل توجهی به جنگل های هیرکانی وارد کرده است.

وی با بیان اینکه سطح 5 هزار هکتار جنگل های هیرکانی دچار آفت شپ پره شمشاد شدند، گفت: براین اساس با عملیات محلول پاشی بیولوژیک و مکانیکی و استفاده از لامپ های نوری توانسته ایم این آفات را در حد زیادی کنترل کنیم تا از سطح 5 هزار هکتار فراتر نرود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار