از بهمن ماه 95 طرح ایراپن برای جمعیت هدف 114 هزار نفری شهرستان مهاباد کلید خورد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ،مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهاباد گفت: هدف از اجرای برنامه ایراپن ارزیابی عوامل خطر بیمار های قلبی و عروقی در گروه های هدف بالای 30 سال جهت پیشگیری ازسکته های قلبی و مغزی می باشد.

وی اظهار داشت: این برنامه برای جمعیت هدف، حدود 82 هزار نفری سطح شهر و 32 هزار نفری سطح روستا از اول بهمن ماه سالجاری آغاز شده است.

 وی بیان داشت:از زمان اجرا طرح تاکنون 23 هزار نفر جمعیت هدف شهرستان تحت پوشش این برنامه قرار گرفته و طی ارزیابی های انجام شده بیش از هزار نفر بیمار دیابتی،حدود 5 هزار نفر بیمار فشار خون،میزان ارجاعات جهت انجام آزمایش قند و چربی بیش از 21 هزار نفرکه 92 درصد این جمعیت کارت سبز که نشانه تندرستی فرد است را دریافت کردند.

وی افزود: همچنین در طول این مدت برای 17 هزار و 260 نفر توصیه به شیوه زندگی سالم، برای بیش از هزار نفرتوصیه به تحرک،تغذیه سالم و ترک سیگار ، برای 42 نفر ارجاع فوری به پزشک متخصص به دلیل فشار خون بالا انجام گرفته است و از تعداد 114 هزار نفر جمعیت واجد شرایط شهری و روستایی برای تعداد 23 هزار نفر کارت های ارزیابی سبز ، زرد ، نارنجی و قرمز تکمیل شده است.

دکتر مرزنگ گفت: در این طرح فرد مراجعه کننده با در دست داشت کارت ملی به مراکز و پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت محل زندگی خود مراجعه کرده و در آن محل توسط مراقبین سلامت و بهورزان ارزیابی می شوند.

وی خاطر نشان ساخت: اجرای غربالگری برای افراد بالای 30 سال از نظر قد ، وزن ، دور کمر ، فشار خون ، میزان تحرک و فعالیت ،تغذیه ، دخانیات انجام شده و افراد جمعیت هدف به یکی از آزمایشگاه های طرف قرار داد با این شبکه جهت انجام قند و چربی خون ارجاع داده می شوند و در نهایت با توجه به نتیجه آزمایش یکی از کارتها ارزیابی سبز،زرد ،نارنجی و قرمز برای فرد مذکور صادر می شود.

 

انتهای پیام/ع

اجرای طرح ایراپن در مهاباد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.