مدیرتولید نفت خیز جنوب گفت: فوران آتش چاه ۱۴۷ رگ سفید به علت توسعه‌ای بودن آن تاثیری در کاهش میزان تولید ندارد.

فوران آتش چاه ۱۴۷ رگ سفید، تاثیری در عقب ماندگی تولید نفت نداردبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا دبیری مدیرتولید نفت خیز جنوب در نهمین نمایشگاه تخصصی صنعت نفت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برگزاری چنین نمایشگاهی نقش اساسی در تأمین و شناخت محصولات و ارتقای آنها بر عهده دارد. امسال هم از نظر کمی و هم از بعد کیفی، شاهد پیشرفت قابل توجهی در تجهیزات تخصصی مورد نیاز صنعت نفت در این نمایشگاه داشته ایم.

وی با بیان اینکه چهار محصول راهبردی مورد نیاز تولید و توسعه مناطق نفت خیز با افتتاح این نمایشگاه به رونمایی رسید، بیان کرد: در برنامه دو سال آینده و ابلاغ شده از جانب وزیر نفت میزان تولید در شرکت نفت خیز جنوب با سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری به 250 هزار بشکه به افزایش تولید خواهد رسید که در این راستا طرح ها و اسنادی به مناقصه رفته است.

مدیرتولید نفت خیز جنوب با اشاره به فوران آتش در چاه 147 رگ سفید، گفت: این چاه، چاه توسعه ای بوده و حادثه رخداده در آن ارتباطی با میزان تولید نخواهد داشت، چراکه تولید طبیعی این میدان به 2 هزار بشکه در روز می رسد که تاثیر چندانی دربرنامه ریزی تولید 3 میلیون ، نخواهد داشت.

دبیری ادامه داد: تنها نکته دلخراش حادثه مذکور خسارت انسانی وارد شده بود و معتقدم فوران چاه اتفاقی است که همیشه و در همه مناطق نفت خیز، رخداد آن دور از انتظار نیست. چاه مذکور در امر توسعه به هدف نزدیک بوده که ناگهان فوران کرده  و اکنون برای مهار آن بیشتر از دو روش موجود نیست که هردو به طور همزمان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه به لحاظ جغرافیایی عوارض زمین کار را برای مهار چاه فوق مشکل کرده است، افزود: تجهیزات سوخته شده از جمله موانعی است که هم اکنون همکاران درحال پاکسازی آن هستند. علاوه بر این احداث نزدیک به 300 کیلومتر خط لوله آب در 6 روز اخیر کاری بسیار تحسین برانگیز است، چراکه این امر به طول معمول سه ماه به طول می انجامد. به اعتقاد بنده اواخر این هفته ستاد مدیریت بحران با اقدامات انجام داده شده به چاه نزدیک خواهند شد.

مدیرتولید نفت خیز جنوب ادامه داد: اگر از بالای چاه عملیات مهار مدیریت شود، طرح سریعتر به نتیجه خواهید رسید و درصورت موفقیت آمیز نبودن آن باید به فکر حفر چاه های انحرافی باشیم. اکنون در دو موقعیت چاه انحرافی آماده شده و  بعد از استقرار دکل، حفاری آن نیز انجام خواهد شد.

تعمیرات شرکت نفت خیز جنوب، رکورد زد

وی گفت: سال گذشته در مبحث پیشگیری با 82.4 درصد پیشرفت نائل شدیم که این موضوع در تاریخ مناطق نفت خیز بی سابقه بوده است، چراکه در بهترین شرایط میزان پیشگیری ما بیش از 55 درصد نبوده است.

دبیری افزود: از 6 ماهه اول امسال با وجود برنامه ریزی انجام شده مبنی بر رسیدن به پیشرفت 42 درصدی به 37 درصد پیشرفت دست یافته ایم.

تولید 2 میلیون و 910 هزار بشکه در 6 ماهه اول سال 

مدیر تولید نفت خیز جنوب درباره میزان و تولید نفت در سال 96 گفت: پایه تولید هر سال بر مبنای برنامه توسعه‌ای و حول محور چاه‌های تعمیر شده، چاه‌های توسعه‌ای و چاه‌های ترمیمی به دست می‌آید بنابراین در پایان هر سال ضمن جبران کاهش تولید با افزایش تولید نیز روبرو خواهیم شد.

وی ادامه داد: در شش ماهه اول امسال از 2 میلیون و 910 هزار  بشکه 92.6 درصد برنامه عملیاتی شده است. هم اکنون علاوه بر کاهش تولید با تامین به موقع منابع در پایان سال به تولیدی بالغ بر 3 میلیون بشکه خواهیم رسید.    

 دبیری در خصوص تزریقات گاز انجام شده در شش ماهه اول سال گفت: در این زمینه آمار خوبی ارائه شده و پارس جنوبی نیز نقش خوبی داشته است.

 مدیر تولید نفت خیز جنوب بیان کرد: از 112 میلیون متر مکعب گاز تزریقی برنامه‌ریزی شده، 84 درصد آن محقق شده که 94.5 میلیون متر مکعب‌ از آمار فوق به مناطق نفت‌خیز جنوب اختصاص دارد. در نیمه اول امسال در میدان آغا‌جاری 84 درصد تزریق گاز انجام شده تا در زمستان نیاز رو به افزایش گاز تامین شود.

 وی درباره میعانا‌ت گازی گفت: 104 درصد برنامه مدون شده برای میعا‌نات گازی محقق و همچنین 95 درصد از نیاز گازی بوعلی تامین شده است.

 ضمانت سنجی 87 هزار نقطه از خطوط لوله و تجهیزات

 دبیری با بیان اینکه نزدیک به 3 هزار کیلومتر لوله با ابعاد بزرگ و عمر زیاد در شرکت ملی نفت‌خیز جنوب است، افزود: برای جلوگیری از خطرهای احتمالی از سال گذشته شروع به تعمیرات کرده‌ایم، بطوریکه در نیمه اول امسال 87 هزار نقطه از خطوط لوله و تجهیزات ضمانت سنجی شده است.

 وی ادامه داد: اکثر چاه‌هایمان در شرکت‌های بهره برداری بررسی شده و مناطق توام با خطر تعویض شده‌اند. با نوسازی تجهیزات ضمن کاهش خطرات توقف‌ها هم به حداقل خواهد رسید، اما باید اذعان کرد که پروژه‌های مقاوم سازی خطوط، تنها به عنوان مُسکِنی کوتاه مدت موثر هستند.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
خدا جانباختگان این حادثه را بیامرزد روحشون شاد
آخرین اخبار