تحول کشاورزی در دشت مختار بویراحمد

با آبیاری ۳ هزارهکتار از زمین‌های زراعتی دشت مختار در شهرستان بویراحمد تحول بزرگی در رونق اقتصادی کشاورزان فراهم شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ دشت مختار با 3 هزار هکتار زمین کشاورزی دیم محل درآمد458 خانوار روستایی دهستان مختار و یکی از مناطق حاصلخیز و مستعد کشاورزی استان است اما به علت کم آبی نتوانسته بود نیازهای جمعیت 2هزارنفری این منطقه را تامین کند این در حالی است که این دشت در فاصله کمتر از یک کیلومتری رود بزرگ بشار در یاسوج قرار دارد.

سال 811 طرحی برای انتقال آب رود به این دشت آغاز شد اما چندی بعد به علت نبود اعتبار راکد ماند تا اینکه سال 95 و با اعمال یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی یعنی واگذاری طرح های عمرانی راکد به بخش خصوصی گره از مشکل این طرح باز شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت: افزون بر 55 درصد کشت محصولات زراعی در سطح کشور وابسته به آبها و سفره های زیر زمینی است که این وضعیت منابع آبی زیر زمینی را تهدید می کند و باید برای بهبود این وضعیت تلاش کرد.

عباس کشاورز در بازدید از طرح پمپاژ آب در 850 هکتار از اراضی منطقه مختار در شهرستان بویراحمد افزود: یکی از راهبردهای مهم دولت و وزرات جهاد کشاورزی افزایش میزان بهره وری در واحد سطح با چاشنی مدیریت آب است.

وی میزان تولید سالانه محصولات زراعی در کشور را افزون بر 83 میلیون تن ذکر کرد و گفت: کمتر از 10 میلیون تن از این میزان از طریق اراضی دیم در کشور تامین می شود.

کشاورز گفت: مساحت زمین های دیم در کل کشور حدود یک میلیون و 300 هزار و میزان اراضی آبی نیز افزون بر یک میلیون و 600 هزار هکتار است این در حالی است که بیش از 90درصد تولیدات در زمین های آبی صورت می گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: طرح پمپاژ در 850 هکتار اراضی دیم در منطقه مختار شهرستان بویراحمد یکی از طرح های راکد در گذشته بوده که همراه با 20 طرح پمپاژ کشاورزی در دولت یازدهم احیا و در سال93 به بهره برداری رسید.

جعفر گوهرگانی افزود: افزون بر 150 میلیارد ریال برای اجرای این طرح پمپاژ هزینه شد که سال گذشته با کاشت محصول لوبیا بیش از این مبلغ هزینه شده برای کشاورزان سرمایه گذاری داشت.

وی تعداد بهره برداران در این طرح را بیش از 480 نفر دانست و گفت: این افراد در قالب تشکیل شرکت تعاونی آب بران مشغول بهره برداری از این طرح هستند.

وی با بیان اینکه افزون بر 30 هزار هکتار زمین دیم در کهگیلویه وبویراحمد ظرفیت تبدیل شدن به آبی را دارد افزود: تاکنون 10 هزار هکتار از این میزان تحقق یافته است.

مصطفی وفااصل سرمایه گذاری بومی این طرح با صرف 10 میلیارد ریال کارنیمه تمام را تمام کرد و پمپاژ آب به اراضی این دشت پس از 15 سال وقفه به بهره برداری رسید.

این سرمایه گذار گفت: در مرحله اول 8000هکتار از زمین های دیم به آبی تبدیل شدند و کار توسعه آن برای زیر پوشش بردن مابقی اراضی دیم به ظرفیت 3هزار هکتار همچنان ادامه دارد.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان گفت: با احداث 30هزار متر شبکه اصلی فرعی انتقال و اجرای شبکه آبیاری بارانی و قطره ای 70 درصد در مصرف آب صرفه جویی شده است.

جعفر گوهرگانی افزود: در اولین فصل برداشت 2هزارتن لوبیا و کاه خشک به ارزش 85ملیارد ریال تولید شد که بر این اساس 655درصد از کل اعتبار هزینه شده تنها در یک دوره برداشت محقق شد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح درآمد کشاورزان را 33برابر افزایش داده است گفت: میزان محصول تولیدی زمین های دیم قبل از اجرای طرح 500کیلوگرم گندم به ارزش 7میلیون ریال برآورد شده این در حالی است که در اولین دوره برداشت با آبی شدن اراضی این دشت از هر هکتار 3 تن لوبیا به ارزش 210میلیون ریال برداشت شده است.

گوهر کانی افزود: این طرح زمینه اشتغال 4000نفر را فراهم کرده است.

یکی از ساکنان این منطقه گفت: تا پیش از اجرای این طرح ما فقط کشت دیم در این اراضی داشتیم این در حالی است که با آبرسانی به این دشت ما توانستیم حبوبات، ذرت و سایر محصولات را در این دشت کشت کنیم و افزایش درآمد داشته باشیم.

دیگر کشاورزی ساکن منطقه مختار نیز گفت: 2 فرزند دانشجو دارم که تا پیش از این با کارگری هزینه های آنها را تامین می کردم زیرا با کشت تک محصولی مانند گندم یا جو در این اراضی درآمد بسیار پایینی عاید ما می شد اما با آبرسانی به این دشت توانستم تا هزینه های آنها را از طریق کشاورزی و کشت حبوبات تامین کنم.

در استان کهگیلویه و بویر احمد هزار و 400طرح نیمه تمام عمرانی با عمر متوسط 5 سال وجود دارد که 100 طرح از این مجموع آبرسانی به دشتها ی کشاورزی ست که با بهره برداری از این طرح ها حجم زمین های آبی استان از 70 هزار هکتار فعلی به 200هزار هکتار افزایش می یابد.

کهگیلویه و بویراحمد با حدود یک درصد جمعیت و مساحت کشور در جنوب غربی کشور واقع شده است.

 

انتهای پیام/ش

دشت مختار اقتصاد کشاورزان را متحول کرد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.