ورزیده خبر داد

لزوم ترویج سبک زندگی اسلامی در پیشگیری از آسیب های موادمخدر بر جوانان

یک کارشناس سازمان بهزیستی و توانبخشی گفت: ترویج سبک زندگی اسلامی در خانواده ها، کودکان را در بزرگسالی از آسیب های مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی دور می کند.

لزوم ترویج سبک زندگی اسلامی در پیشگیری از آسیب های موادمخدر بر جوانانبه گزارش  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صدیقه ورزیده کارشناس سازمان بهزیستی و توانبخشی اظهار داشت: سودجویان و عاملان تهیه و توزیع مواد مخدر به بهانه تقویت حافظه به تبلیغ و توزیع انواع مواد مخدر صنعتی و شیمیایی در میان نوجوانان و جوانان می‌پردازند که اثرات مخربی بر روی حافظه دارد.

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی و آموزش دو استراتژی مهم در بحث پیشگیری از مواد مخدر هستند، بیان کرد: امروزه با گسترش فراگیر موادمخدر صنعتی و شیمیایی در جامعه به نظر می‌رسد این کار، نوعی برنامه تهاجمی برای آلوده‌ کردن نوجوانان و جوانان کشورمان است که باید متولیان امر سریعتر با برنامه‌ریزی، اقدام به پیشگیری و مقابله بپردازند.

ورزیده ادامه داد: با وجود اقدامات مختلف قانونی و نظامی برای کنترل مواد مخدر در ایران، متاسفانه روند مصرف مواد مخدر در بین جوانان افزایش یافته است که این موضوع از مشکلات فعلی جامعه است.

این کارشناس بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه سلامت خانواده و بکارگیری روش‌ها و مهارت‌های موثر فرزندپروری در رشد سالم فرزندان نقشی اساسی در بحث مقابله با اعتیاد دارد، تصریح کرد: عوامل ژنتیک، ذاتی و محیطی در شکل‌گیری ویژگی‌ها و تکامل کودک نقش دارد، اما فرآیندهای خانوادگی نیز حائز اهمیت و موضوع کلیدی در این راستا است.

 ورزیده ادامه داد: فرزندپروری یک عامل محافظ قدرتمند برای مقابله با اعتیاد است و خانواده‌ها می‌توانند با تامین نیازهای اساسی، ایجاد فضای امن خانوادگی، راهنمایی، قانون‌گذاری مناسب و نظارت بر زندگی فرزندان، آنها را از بسیاری رفتارهای مشکل ساز و پر خطر از جمله مصرف مواد و بزهکاری دور نگه دارند.

وی افزود: عوامل خانوادگی و والدین نقشی بنیادی در تکامل شخصیت دوران کودکی و نوجوانی دارد و دوستان و همسالان در دوره کوتاهی پیش از شروع مصرف موادمخدر تاثیرگذار هستند.

ورزیده خاطرنشان کرد: اگر چه همسالان نقش منفی و مهمی در سوق دادن نوجوان به سوی مصرف مواد مخدر دارند ولی خانواده نقش مثبت و محوری در جلوگیری از درگیری نوجوان به رفتارهای مشکل ساز از جمله مصرف این مواد دارد.

وی  بیان کرد: والدین باید رابطه خوبی با فرزندان خود برقرار کنند تا گرایش چندانی به دوستان ناباب نداشته باشند ، ترویج سبک زندگی اسلامی در خانواده ها ، کودکان را در بزرگسالی از آسیب های مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی دور می کند.

این کارشناس تاکید کرد: با توجه به توسعه زندگی شهرنشینی و وجود مشکلات در درون خانواده ها، ضرورت دارد والدین در برابر اهمیت فرزندپروری و پیروی از سبک زندگی اسلامی آموزش ببینند تا فرزندانشان از معضل مواد مخدر صنعتی و شیمیایی در امان بمانند.


انتهای پیام/

چرا جوانان به مواد مخدر روی می آورند؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار