استفاده از سنجش آنزیمی، زمان مشخص شدن نتایج آزمایشهای میکروبی برای ارزیابی کیفیت آب را کاهش داده است.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ رضوانی ، سرپرست دفتر کنترل کیفیت و بهداشت شرکت آب و فاضلاب استان گفت: سنجش آنزیمی، روشی مناسب برای ارزیابی کیفیت میکروبی آب است که زمان قرائت نتایج آزمایشهای میکروبی را از 72 به 24 ساعت کاهش داده است .


وی با بیان اینکه از این روش چند وقتی است که در آزمایشگاه مرکزی آب بیرجند استفاده می شود افزود: در روش تخمیر چند لوله ‌ای( روش قبلی) نتیجه قطعی در مدت زمان 72 ساعت مشخص و چند نوع محیط کشت مصرف می‌شود که تهیه و آماده سازی این محیط های کشت نیز زمان بر بود.


رضوانی با بیان اینکه روش سنجش آنزیمی به عنوان رویکردی جدید و جایگزین برای ردیابی باکتری‌های شاخص (کلیفرم ها) در آب و فاضلاب توسعه یافته است، افزود: سنجش آنزیمی نسبت به روش‌های متداول دقیق ‌تر است و این روش می‌تواند جایگزین مناسبی برای روش ‌های متداول به خصوص در موارد بروز بحران های کیفی آب باشد.


سرپرست دفتر کنترل کیفیت و بهداشت شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به اینکه در روش جدید (سنجش آنزیمی) نتایج ظرف مدت 24 ساعت به دست می‌آید، گفت: این روش جدید به دلیل سرعت در حصول نتیجه، حساس و اختصاصی بودن، استفاده کمتر از نیروی کار نسبت به روش‌های متداول، توانایی عملیاتی بالا و نیاز نداشتن به تست های تأییدی و تکمیلی روش مفیدی است .


وی افزود: روش سنجش آنزیمی برای آب‌ های سطحی و زیرزمینی، ایستگاه های آب شیرین، خروجی تصفیه خانه‌، آب چاه‌ ها، خطوط سیستم توزیع آب‌ های آشامیدنی و غیر آشامیدنی قابل استفاده است.
انتهای پیام/ک

کاهش زمان اعلام نتایج آزمایشهای میکروبی با سنجش آنزیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.