دکتر ناهید یزدی گفت: طرح غربالگری نشان می‌دهد ۹ و دو دهم درصد از جمعیت استان قزوین مبتلا به دیابت هستند.

ابتلای بیش از ۹ درصد مردم استان قزوین به دیابتبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از قزوین؛ دکتر ناهید یزدی معاون فنی مرکز بهداشت استان قزوین در جمع خبرنگاران گفت: در طرح غربالگری سال گذشته مشخص شد ۱۴ هزار و ۵۲۴ نفر یعنی معادل ۹/۲ دهم درصد از جمعیت استان به بیماری دیابت مبتلا هستند.

دکتر ناهید یزدی افزود: در سه دهه گذشته میزان ابتلا به دیابت در کشور ۳ برابر شده بطوی که در پیمایش استپس که در سال گذشته و از افراد بالای ۲۵ سال صورت گرفته است، ۹ و نیم درصد از جمعیت کشور دیابت دارند.

یزدی با اشاره به شعار سازمان جهانی، زنان و دیابت و با عنوان حق ما داشتن آینده سالم است گفت: زنان در راس ابتلا به دیابت هستند و در صورت سلامت آنها، خانواده سالم می‌ماند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان گفت: دیابت در جهان در سه دهه اخیر دو برابر شده و ۹ درصد کل مرگ‌های دنیا را ناشی از ابتلا به بیماری دیابت است.

یزدی افزود: فردی که دیابت نوع دو دارد، ۱۰ درصد احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی در او، بیشتر از سایر افراد است.

وی کم تحرکی، تغذیه و رفتار‌های ناسالم، استفاده از دخانیات و الکل را از عوامل ابتلا به دیابت بیان کرد و گفت: زنان باید بیشتر مواظب سلامتی خود باشند چرا که این بیماری در زنان در صورت رعایت نکردن شیوع بیشتری خواهد داشت.

معاون فنی مرکز بهداشت استان از مردم خواست: ۵ روز در هفته و به مدت ۳۰ دقیقه پیاده روی با شدت متوسط و یا ۷۵ دقیقه در هفته پیاده روی با شدت شدید را انجام دهند و همچنین رژیم غذایی سالم را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

یزدی در ادامه به بیماری ایدز و شناسایی ۲۲۳ نفر از سال ۶۵ تا کنون در استان اشاره کرد و گفت: ۷۷ درصد از بیماران مبتلا به ایدز، مرد هستند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اضافه کرد: ۶۲ درصد از مبتلایان از راه سرنگ مشترک و ۲۷ درصد از طریق رابطه جنسی به این بیماری مبتلا شده اند.

به گفته یزدی، درکشور ۳۰ درصد زنان و ۷۰ درصد از مبتلایان به ایدز را مردان تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: روش‌های انتقال این بیماری تغییر کرده و در حال حاضر این بیماری قابل کنترل است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان در ادامه به افزایش بیماری هاری و حیوان گزیدگی اشاره کرد و گفت: پارسال ۲ هزار و ۸۷۵ مورد حیوان گزیدگی در استان داشته ایم که بیشتر در مناطق روستایی رخ داده است.

یزدی افزود: در صورت حیوان گزیدگی حتما محل گزیدگی را با آب و صابون شستشو دهید و سریعا به مراکز بهداشت شهرستان مراجعه و واکسن و سرم هاری تزریق کنید.

به گفته معاون فنی مرکز بهداشت استان، افرادی که حیوان خانگی نگهداری می‌کنند حتما آن‌ها را واکسینه کنند.

یزدی همچنین در ادامه به واکسن آنفولانزا اشاره کرد و گفت: مادران باردار حتما واکسن آنفولانزا تزریق کنند.

وی افزود: افرادی که دارای بیماری مزمن، کلیوی و دیابت هستند حتما واکسن آنفولانزا را تزریق کنند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان گفت: گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال که تحت درمان آسپرین قرار دارند و کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله نیز باید واکسن آنفولانزا تزریق کنند.

یزدی افزود: در صورت مشاهده لاشه حیوان از دست زدن به آن پرهیز کنید و اگر تعداد زیادی از مردار را مشاهده کردید به مراکز بهداشت خبر دهید.

وی اضافه کرد: افرادی که به تخم مرغ و یا واکسن آنفولانزا حساسیت دارند، نباید این واکسن را تزریق کنند.

انتهای پیام/ز

ابتلای بیش از ۹ درصد مردم استان قزوین به دیابت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.