مدیر کل میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت:: سالانه بیش از ۲۳ هزار تن فندق در باغات کشور تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از قزوین؛ شکراله حاجیوند در جلسه کمیته فنی فندق که با حضور مدیران باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین و گیلان و تنی چند از باغداران در قزوین برگزار شد گفت: در حال حاضر سطح باغات فندوق کشور ۲۴ هزار هکتار است که از آن ۲۳ هزار تن فندوق برداشت می‌شود.

به گفته وی در سال جاری سه هزار و ۵۴۳ هکتار توسعه باغات فندق در اراضی شیبدار کشور خواهیم داشت که در یک برنامه پنج ساله توسعه باغات فندق به ۳۵ هزار و ۳۶۳ هکتار خواهد رسید.

حاجیوند با بیان اینکه ایران جزو ۷ کشور برتر در زمینه تولید فندق است گفت: فندق ایران از نظر کیفی بسیار مرغوب است ولیکن از لحاظ کمی نسبت به کشور‌های دیگر در سطح پایینی قرار دارد.

وی یاد آور شد: در حال حاضر با توجه به آئین نامه‌های تکثیر ارقام دچار مشکل هستیم که امیدواریم این موانع برای تولید نهال مرتفع شود.

مدیر کل میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در اراضی شیبدار شرایط مناسبی برای توسعه باغات فندق مهیا است گفت: برای فندوق طرح‌های پژوهشی زیادی انجام شده که امید است این طرح‌ها گسترش یابد.

حاجیوند اضافه کرد: برای کلیه محصولات کشاورزی باید برنامه جامع محصولی تدوین کرد تا در قالب برنامه ششم برای هر محصولی برنامه‌های تدوین شده داشته باشیم.

حاجیوند؛ تدوین و اجرایی کردن طرح جامع فندق کشور، توسعه صنایع فرآوری فندق، فعال کردن ایستگاه تحقیقاتی، توسعه کشت و احداث نهالستان از ارقام جدید، راه اندازی و تقویت تشکل‌های فندق در استان‌های گیلان و زنجان و حمایت از تامین انتقال آب برای توسعه این باغات را از مهمترین برنامه‌ها برای باغات فندق کشور دانست.

انتهای پیام/

جلسه کمیته فنی فندق در قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.