ساخت و طراحی پهباد خورشیدی توسط دانشجوی دانشگاه تبریز

ربات پرنده پنل خورشیدی عمود پرواز، از سوی دانشجوی دانشگاه تبریز طراحی و ساخته شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛بابک جهانگیری، مجری طرح ربات پرنده پنل خورشیدی گفت: ربات پرنده پنل خورشیدی با شارژ کردن دائمی منبع تغذیه خود توسط پنل‌های خورشیدی و آیرودینامیک، پهباد بسیار مناسب برای فرود و برخواست عمودی در مکان‌های نامناسب و ناهموار بدون باند فرود و توانایی پرواز افقی سریع است.

به گفته وی این پهباد از جنس مواد کامپوزیتی ساخته‌ شده و تمام سیستم‌های کنترلی آن از نوع الکتریکی و مکانیزم‌های مکانیکی است که ابعاد و وزن تمام‌ شده آن مناسب برای حمل در مناطق ناهموار توسط یک فرد است و ابعاد بال‌ها نهایتاً در حدود 5.1 متر و وزن تمام‌ شده آن با دوربین در حدود چهار کیلوگرم است.

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره به اهداف و کاربرد این ربات نیز یادآور شد: این ربات به منظور انجام مأموریت‌های امدادی، نظامی، تصویربرداری هوایی و یا انتقال مواد و قطعات ضروری در اماکن صنعتی که فاصله مبدأ و مقصد در آنها زیاد است بهترین گزینه استفاده از وسایل حمل‌ونقل هوایی که بتواند حتی بدون وجود باند پروازی به اهداف تعیین شده برسد.

به گفته وی برخاست و فرود عمودی بدون نیاز به باند پروازی و در شرایط محیطی نامناسب، استفاده از سلول خورشیدی انعطاف‌پذیر در روی بال‌ها و حتی بدنه، ارسال تصویر زنده از محل موردنظر، وزن کم پرنده، استفاده در مأموریت‌های نظامی باقابلیت حمل توسط یک نفر و نیز زمان پرواز بیشتر از سه ساعت برای مقاصد در شعاع 30 کیلومتری و ... از جمله قابلیت‌های این ربات پرنده است.

این دانشجوی دانشگاه تبریز با اشاره به مشخصه اصلی و نوآوری این ربات در مقایسه با سایر ربات‌های ساخته شده در دیگر کشور‌ها خاطر نشان کرد: استفاده از سه موتور الکتریکی جهت پرواز عمودی و تبدیل آن به حالت افقی توسط چرخش دو موتور جلویی و در درجه دوم استفاده از سلول‌های خورشیدی پربازده پروسکایتی (perovskite) انعطاف‌پذیر مناسب جهت نصب بر روی بال‌ها و نیز بدنه جهت شارژ دائمی باتری پرنده از مهم‌ترین شاخصه‌های نوآورانه بودن پهباد ساخته‌ شده است که نتیجتاً باعث پرواز پرنده بدون نیاز به باند و افزایش قابل‌توجه زمان پرواز نسبت به سایر پرنده‌ها خواهد شد.

وی ارسال تصویر زنده از طریق سیستم رادیویی در مأموریت‌های نظامی، نظارتی- کنترلی و امداد و نجات، جدا سازی و مونتاژ از دیگر قابلیت‌های این ربات بیان کرد.

جهانگیری در خاتمه با بیان اینکه این طرح با راهنمایی دکتر حسن بیگلری، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز در قالب یکی از طرح‌ها و ایده‌های مورد حمایت مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه تبریز طراحی و ساخته شده است، تصریح کرد: این ربات در مدت بیش از یک سال با هزینه حدود هشت میلیون تومان طراحی و ساخته شده است.

 

انتهای پیام/ش

دانشجوی دانشگاه تبریز پهباد خورشیدی طراحی و ساخت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.