یازده کشور حاشیه اقیانوس آرام روز جمعه و بدون حضور آمریکا به توافق تجاری مشترک دست یافتند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از واشنگتن پست؛ فقط ساعاتی از سخنرانی جنجالی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، در ویتنام که مدعی شد دیگر اجازه نمی‌دهد هیچ کشوری از آمریکا سوء استفاده کند، گذشته بود که یازده کشور عضو پیمان تجاری ترنس پاسیفیک توانستند به توافقی جامع بدون حضور آمریکا دست یابند.

ترامپ در سخنرانی نشست «اَپک» مدعی شده بود: چین از تجارت با ما سوء استفاده کرده است. البته من چین یا کشور‌های دیگر را سرزنش نمی‌کنم و مقصر اصلی را دولت‌های پیشین آمریکا می‌دانم. دیگر اجازه نمی‌دهیم کسی از آمریکا سوء استفاده کند.

با گذشت کمتر از ۲۴ ساعت از این سخنرانی انتقادی ترامپ، بیانیه‌ای صبح شنبه از سوی ۱۱ کشور عضو پیمان تجاری اقیانوس آرام منتشر و در آن اعلام شد: توافق تجارت آزاد آسیا-پاسفیک که ترامپ در روز‌های نخست رسیدن به ریاست جمهوری آمریکا خروج یک جانبه از آن را اعلام کرده بود، به قوت خود پابرجا است و با نظر موافق همه ۱۱ عضو، این توافق تجاری بدون حضور آمریکا اجرا خواهد شد.

بدون شک ترامپ که در روز‌های پایانی سفر آسیایی خود به سر می‌برد از توافق حاصل شده میان کشور‌های اقیانوس آرام هیچ خوشحال نخواهد شد؛ زیرا این توافق به روشنی نشان می‌دهد کشور‌های منطقه آسیا-پاسفیک تمایل چندانی به ادامه خرید‌های تجاری از آمریکا ندارند.

در بیانیه منتشر شده در روز شنبه آمده است: وزرا مفتخر هستند اعلام کنند آن‌ها برای توافق تجاری آزاد میان کشور‌های آسیا-پاسفیک بر سر «عناصر اصلی» تفاهم کامل دارند. این عناصر اصلی برای اجرایی کردن توافقنامه جامع و پیشرو همکاری‌های تجاری منطقه کاربرد دارند.

البته قرار بود بیانیه نهایی درمورد این توافق روز جمعه و همزمان با حضور ترامپ در اجلاس «اَپک» منتشر شود؛ اما سخنرانی سراسر انتقادی رئیس جمهور آمریکا و ابراز نگرانی کانادا درمورد پیامد‌های توافق، آن را به تاخیر انداخت.

ترامپ در نشست روز گذشته تاکید داشت همکاری و توافق‌های دو جانبه را به توافق‌های چند جانبه ترجیح می‌دهد. اما «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین، نظری مخالف با وی داشت و تاکید کرد کشور‌های اقیانوس آرام باید از تجارت‌های چند جانبه حمایت کرده و به دنبال اقتصاد باز باشند. این سخنان «شی» با تشویق و حمایت حاضران مواجه شد.

 

انتهای پیام/

توافق تجاری کشورهای ترنس‌پاسیفیک بدون حضور آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار