سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص طرح برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف اظهار کرد: چند سال است که تخلفات خودروها توسط دوربینها ثبت میشود، در فاز جدید با تغییراتی که در نرمافزار ایجاد شد، امکانی بهوجود آمد که بتوانیم تخلفات موتورسیکلت سواران را از طریق دوربینها شناسایی کنیم. همان تخلفاتی که برای خودروها توسط دوربینها شناسایی میشود مانند سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، تجاوز به گذرگاه عابر پیاده وغیره برای موتورسیکلتها هم قابل شناسایی است.
وی افزود:در حال حاضر بیش از هزار دوربین در شهر تهران کار ثبت تخلفات را بهصورت مکانیزه انجام میدهند که همین دوربینها تخلفات موتورسیکلتها را نیز ثبت میکنند.
سردار مهماندار در رابطه با نحوه اجرای برخورد با موتورسیکلت های متخلف گفت: 3 ماه است که ما این کار را شروع کردیم و بیش از 300هزار پلاک موتورسیکلت متخلف را بهصورت آزمایشی ثبت و ضبط کردهایم تا صحت سنجی کنیم و مطمئن شویم نرمافزار این آمادگی را دارد که اطلاعات را بهصورت کامل در اختیار ما قرار دهد و خطایی در آن وجود نداشته باشد.
وی درباره زمان اجرایی شدن طرح ثبت تخلفات موتورسیکلتها از ابتدای آذر ماه اظهار کرد: علی رغم اینکه بیش از 300هزار پلاک موتورسیکلت متخلف شناسایی شد اما این پلاکها وارد اطلاعات اجرائیات نیروی انتظامی نشد و ما بهصورت ارشادی این کار را کردیم. از ابتدای آذرماه امسال تمامی موتورسیکلتهای شهر تهران تحت رصد دوربینها قرار میگیرند و تمامی تخلفاتشان توسط دوربینها شناسایی و وارد سامانههای اجرائیات راهنمایی و رانندگی میشود. این تخلفات برای متخلفین ثبت میشود و افراد در زمان مراجعه مانند خودروها این اطلاعات را روی صورت وضعیت خود مشاهده میکنند و باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در رابطه با مبالغ جریمه موتورسیکلتها گفت: هیچ تفاوتی بین مبالغ جریمه موتورسیکلت و خودروها وجود ندارد. برای مثال همان مبلغ جریمه عبور از چراغ قرمز که برای خودروها 200هزار تومان است، برای موتورسیکلت سواران هم محاسبه میشود.
سردار مهماندار در رابطه با برخورد پلیس با پلاکهای مخدوش بیان کرد: از ابتدای آذر همزمان با اجرای عملیاتی این سامانه، حتماً طرح برخورد با پلاک مخدوش را برای موتورسیکلتها مانند خودروها اجرا میکنیم. دستکاری و مخدوش کردن پلاک یک جرم است و حتماً این موتورسیکلتها توقیف و راکب آنها بازداشت و به مراجع قضایی ارجاع داده میشوند چرا که این کار جرم است و قانونگذار بین 6 ماه تا یک سال حبس برای آن در نظر گرفته است.
وی تاکید کرد: تا ابتدای آذر ماه تخلفاتی که برای موتورسیکلتها ثبت میشود بهصورت آزمایشی است و این فرصت برای موتورسیکلتسواران متخلف وجود دارد که رفتارهای خود را اصلاح کنند. از ابتدای آذرماه علاوه بر ثبت تخلفات توسط دوربینها، طرح برخورد با پلاکهای مخدوش در مورد موتورسیکلتسواران اجرا میشود. هر نوع پوشش مانند نصب کلاه و زنجیر روی پلاک از مصادیق مخدوش کردن و پوشش پلاک است. پلاک باید کاملاً در رویت شهروندان و پلیس باشد و قابلیت خواندن را داشته باشد، در غیر این صورت جرم است و ما با این مسئله برخورد می کنیم.
سردار مهماندار در پاسخ به این سوال که در حال حاضر تعداد زیادی از راکبان موتور سیکلت ها را نوجوانان زیر 18 سال تشکیل می دهند که فاقد گواهی نامه هستند و نحوه جریمه این موتور سیکلت ها چگونه است؟، گفت: مسئولیت پلاک موتور سیکلت برعهده مالک اصلی است و در صورتی که شخصی موتور سیکلت خود را دراختیار شخص دیگری قرار دهد در در این بازه زمانی تخلفی رخ دهد، مسئولیت آن برعهده مالک پلاک است.
انتهای پیام/
وقتی خیلی از موتور سیکلت ها پلاک های خود را خیلی راحت مخدوش می کنن چطور می خوان ثبت مکانیزه کنن؟
وقتی خیلی از موتور سیکلت ها پلاک های خود را خیلی راحت مخدوش می کنن چطور می خوان ثبت مکانیزه کنن؟