نادر قاضیپور عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفتوگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه با خرید یک خودروی ایرانی در حقیقت هزینه زندگی یک خانواده ایرانی تأمین میشود، گفت: متاسفانه امروز در کنار واردات بیرویه خودرو به کشور، عدهای دلال هم خودروهایی را بدون خدمات پس از فروش به مردم عرضه میکنند.
قاضیپور با تأکید براینکه چرا با وجود گذاشتن شرط خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی خودروهایی بدون داشتن نمایندگی مجاز به کشور وارد میشوند، افزود: اگر خودرویی بدون داشتن خدمات پس از فروش یا ایرادات قانونی به کشور وارد شد یعنی مشکل اساسی در وزارتخانههای مسئول وجود دارد.
نماینده مردم ارومیه تصریح کرد: مدتهاست که از رانت و فساد در ادارات دولتی گلایه میشود، از آقایان در وزارت صنعت و معدن سوال میکنیم که چگونه برای خودرویی که خدمات پس از فروش ندارد مجوز واردات صادر کردهاید؟ اکنون حق داریم به عملکرد شما شک کنیم و از وجود رانت و فساد در آن وزارتخانه نگران باشیم.
وی با اشاره به اینکه تمامی خودروها از گمرک عبور میکنند و باید نظارت بیشتری بر روی آنها انجام شود، تصریح کرد: نمیتوان پذیرفت که خودرویی بدون داشتن خدمات پس از فروش یا استانداردهای لازم از گمرک عبور میکند و وزارت اقتصاد و دارایی هم پاسخگوی عملکرد این نهاد نباشد.
قاضیپور تأکید کرد: گمرک باید تمامی اسناد و مدارک واردات خودرو را بررسی کند و با وجود کوچکترین نقصی در مدارک نباید اجازه ترخیص آن خودروها را بدهد پس زمانی که خودرویی با وجود کمبود مدارک از مبادی گمرک میگذرد باید وزیر اقتصاد پاسخگوی عملکرد زیرمجموعهاش باشد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه چه معنایی دارد که شمارهگذاری برگههای گمرک با چشم بسته تأئید و پلاک شود، گفت: نهاد مسئول شمارهگذاری موظف است با بررسی اسناد و مدارک در صورت وجود ایراد در عملکرد گمرک یا وزارت صنعت از پلاک کردن خودرو تا رفع موانع خودداری کند.
نماینده مردم ارومیه اظهار کرد: شریعتمداری وزیر صنعت و معدن باید درباره عملکرد معاونتهایی که اجازه واردات خودرو بدون داشتن خدمات پس از فروش را صادر کردهاند، توضیح دهد.
قاضیپور با اشاره به اینکه خودروهای وارداتی باید تمامی مراحل قانونی را طی کرده باشند، افزود: وزارت صنعت باید قبل از ارائه مجوز ورود به یک خودرو مشخص کند که این خودروها گارانتی خود را از کدام شرکت دریافت میکنند و در صورت نقصی در خودرو، خریدار از کدام شرکت خدمات فنی خود را دریافت کند.
وی تصریح کرد: نعمتزاده وزیر سابق صنعت و معدن تأکید ک رد که واردات خودرو بدون داشتن خدمات پس از فروش ممنوع است و تاکنون هم این قانون به وسیله بخشنامه دیگری نقض نشده لذا لازمالاجراست.
عضو کمیسیون صنایع و معادن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مشکل در کجاست که خودروهایی با این حجم گسترده شمارهگذاری شدهاند، بیان داشت: متأسفانه کشورمان پر از آقازادههاست و هرجایی که تخلف کوچک یا بزرگ رخ میدهد پای یکی از آنها در میان است، لذا باید جستجو کرد واردکنندهای که توانسته با دور زدن قانون و بدون داشتن خدمات پس از فروش صدها خودرو را وارد کند به کجا وصل است، آن زمان میتوان دلیل واردات خودرو بدون داشتن خدمات پس از فروش را فهمید.
نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه اگر پول یا پارتی نداشته باشید نمیتوانید یک چوب کبریت با کوچکترین مشکل به کشور وارد کنید، تصریح کرد: چگونه صدها ماشین با وجود نداشتن خدمات پس از فروش توانستهاند از وزارت صنعت مجوز گرفته و از گمرک عبور کنند؟
قاضیپور خاطرنشان کرد: منظور بنده تمام واردکنندگان خودرو که قانونی کار میکنند نیست، بلکه تنها آنهایی که میتوانند خودروی مشکلدار را به کشور وارد کنند، است.
انتهای پیام/