رئیس منابع طبیعی شاهرود کمبود آب ، پدیده بیابانزایی و فرونشست زمین را از جمله مشکلات تهدیدآمیز عرصه‌های طبیعی این شهرستان برشمرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، حسین شوکتی نیا رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود کمبود آب، پدیده بیابانزایی و فرونشست زمین را از جمله دیگر مشکلات تهدیدآمیز عرصه‌های طبیعی این شهرستان برشمرد و گفت : تاکنون چهار کانون فرسایش بادی در عرصه های بیابانی شاهرود شناسایی شده است.


کاهش نیروی حفاظت مهم ترین مشکلات حفظ منابع طبیعی شاهرود


وی با بیان این که کاهش نیروهای حفاظت از مهم ترین مشکلات حفظ منابع طبیعی این شهرستان است ، گفت : اکنون تنها پنج نیروی انسانی چهار میلیون و 400 هزار هکتار از عرصه های طبیعی شاهرود  را حفاظت می کنند.


شوکتی نیا افزود : در سال 1387 بیش از 120 نیروی توانمند در بخش های مختلف این اداره فعالیت داشتند که این تعداد اکنون به 46 نفر رسیده است.

 

وی اظهارداشت : در سال 1378 بیش از 40 نفر در بخش حفاظت عرصه های طبیعی این شهرستان کار می کردند که این رقم اکنون به پنج نفر رسیده است.

 

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود اضافه کرد : اگر برای رفع کمبود نیروی انسانی، فرسایش بادی و افزایش روزافزون بیابانزایی در عرصه های طبیعی شاهرود اقدام نشود، در آینده ای نزدیک شاهد کاهش تولید محصولات کشاورزی و مهاجرت از مناطق روستایی خواهیم بود.


شوکتی نیا ادامه داد : قبل از آنکه میامی به عنوان شهرستان معرفی شود ،شهرستان شاهرود به عنوان چهارمین شهرستان کشور از نظر وسعت عرصه های طبیعی به شمار می رفت.


وی تصریح کرد : وسعت مراتع و عرصه های بیابانی شهرستان شاهرود به ترتیب حدود یک میلیون و 750 هزارهکتار و 2 میلیون 300 هزار هکتار است.


گفتنی است ، از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.


انتهای پیام / ه

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.