استان اردبیل زیستگاه اصلی شترهای دوکوهانه کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، حسین کربلائی‌خیاوی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل ظهر امروز در بازدید از زیستگاه شترهای دوکوهانه در پایگاه تحققیاتی جهادآباد مشگین‌شهر اظهار داشت: به‌منظور جلوگیری از خطر انقراض شتر دوکوهانه طرح "پایش و ثبت ذخایر ژنتیکی بومی شترهای دوکوهانه" در استان اردبیل اجرا می‌شود.

وی با اشاره به این که استان اردبیل زیستگاه اصلی شترهای دوکوهانه کشور است افزود: اهمیت به مسئله جلوگیری از انقراض این گونه جانوری برای ما حائز اهمیت بسیار است که به همین منظور در حال حاضر تعداد محدودی از عشایر منطقه مغان و مشگین‌شهر به پرورش شتر دوکوهانه مشغول هستند.

 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: هدف از اجرای این طرح ثبت اطلاعات شتران دوکوهانه مطابق با معیارهای بین‌المللی اصلاح نژادی و استخراج DNA است که در این مرکز در دستور کار قرار گرفته و از خطر انقراض شترهای دوکوهانه جلوگیری می‌کند که امیدواریم خروجی‌های مثبتی به دنبال داشته باشد.

کربلائی‌خیاوی بیان کرد: در حال حاضر به تعداد 151 شتر دوکوهانه در استان اردبیل وجود دارد که این ایستگاه 38 شتر را مورد حمایت قرار داده و اقدامات لازم را برای حفظ و تکثیر آن‌ها انجام می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به دورگ‌گیری شتر دوکوهانه با تک‌کوهانه، تکثیر و حفظ انجماد اسپرم شتر دوکوهانه و انتقال جنین دوکوهانه به تک کوهانه اشاره کرد.

وی تصریح کرد: اجرای طرح‌های اساسی در حال حاضر در دستور کار قرار داده شده که امیدواریم خروجی‌های مناسبی به دنبال داشته باشد و ما را در رسیدن به اهداف مورد نظر رهنمون شود که در این زمینه باید مسئولان و همکاران مربوطه با ما نهایت همکاری را داشته باشند.

 

انتهای پیام/ع

اجرای طرح "پایش و ثبت ذخایر ژنتیکی بومی شترهای دوکوهانه" در استان اردبیل

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.