بیشترین جراحی‌های ارتوپدی مربوط به شکستگی و دررفتگی است.  تصادف‌ها عامل اصلی آسیب‌ به ستون فقرات محسوب می‌شوند.

سخنرانی ۱۵ پزشک خارجی در کنگره انجمن جراحان ارتوپد/ ارسال ۱۴۰ مقاله به کنگره جراحان ارتوپدبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد رازی رئیس انجمن ارتوپدی ایران عصر امروز در نشست خبری به مناسبت کنگره انجمن جراحان ارتوپدی در دفتر مرکزی که برگزار شد، اظهار کرد: دربیست و پنجمین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی ۱۵ مهمان خارجی سخنرانی کردند که 2 نفر از این افراد پزشکان ایرانی مقیم خارج از کشور هستند.

وی بیان کرد: مهمانان خارجی این کنگره از کشورهای منطقه، اروپا و حتی از کلمبیا هستند که از تجربه‌های علمی آنان در زمینه جراحی‌های عضوهای مختلف استفاده می‌شود.

رازی با بیان اینکه در این کنگره مطالب علمی به روز رسانی می‌شود، افزود: هدف از انجام کنگره جراحان ارتوپد بالابردن اطلاعات همکاران ارتوپدی و تبادل نظر علمی در راستای خدمات بهتر و صحیح تر به بیماران و مردم است.

وی عنوان کرد: فیلم جراحی‌های اخیر به نمایش گذاشته می‌شود و در خصوص همین عمل بررسی و تبادل نظر انجام می‌شود.

رازی ادامه داد: در کنگره جراحان ارتوپدی روش‌های جدید مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و مقالات برتر به صورت سخنرانی ارائه می‌شود و مقالات سطح پایین‌تر به صورت پوستر نمایش داده می‌شود.

وی ادامه داد: در حاشیه کنگره انجمن جراحان ارتوپدی ایران شاخه‌های استانی مسائل علمی روز را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند و جلسات هیئت امنای ارتوپدی به وسیله پیشکسوتان این رشته برگزار می‌شود.

رازی با بیان اینکه این کنگره ویژه متخصصان طب ورزشی، طب فیزیکی و فیزیوتراپی برگزار می‌شود، افزود: امسال در حدود 200 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است که به طور جامع بحث تروما آسیب‌های مفاصل مطرح می‌شود به طوری که در حال حاضر بیشترین جراحی ها مربوط به شکستگی و دررفتگی است.  تصادف‌ها عامل اصلی آسیب‌ها در ستون فقرات محسوب می‌شوند.

 وی با بیان اینکه زانو،  مچ پا، ساق پا و لگن در  تصادفات بیشترین آسیب‌ها را به خود اختصاص می‌دهند، عنوان کرد: مفصل زانو به خاطر تحمل وزن و فعالیت‌های  افراد در معرض آسیب قرار دارد که در تصادفات نیز زانو بیشتر مورد جراحی قرار می‌گیرد.مچ پا در معرض آسیب‌های زیادی است ولی نیازی جدی به جراحی ندارد.

امدادرسانی جراحان ارتوپد به زلزله‌زدگان غرب کشور

 رازی اظهار کرد: در زمان قدیم مردم در چادر زندگی می‌کردند اما امروزه با افزایش زندگی شهر نشینی بسیاری از افراد در ساختمان‌های بلند سکونت دارند، برخی از این ساختمان‌ها از ایمنی کامل برخوردار نیستند و در زمان وقوع زلزله دچار آسیب‌های جدی می‌شوند و گروه‌های مختلف پزشکی و به خصوص ارتوپد در چنین مواقعی با آمادگی کامل باید اقدامات فوری انجام دهند.

 وی ادامه داد: احداث بیمارستان صحرایی در مناطق صعب العبور ضرورت دارد و در کشورمان که در منطقه زلزله خیز قرار گرفته است، راه‌اندازی چنین بیمارستان‌های باعث امداد رسانی به موقع به مردم می‌شود.

 رازی تاکید کرد: با وجود بی مهری‌های شدید در چند سال گذشته  از زمان وقوع زلزله همکاران ارتوپد جهت اعزام به منطقه حادثه دیده با انگیزه 2 چندان برای خدمت رسانی به مردم اعلام آمادگی کردند و در حال حاضر تعدادی از همکاران در کرمانشاه مستقر هستند.

 وی یادآور شد: همکاران ارتوپد یک حساب مشترک را تشکیل و هر کس با توجه به وسع خودش کمک نقدی به مردم زلزله زده کرده‌اند. 

ارائه 70 مقال علمی به صورت سخنرانی در کنگره جراحان ارتوپد ایران 

در ادامه مراسم سهراب کیانی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و دبیر علمی کنگره، گفت: پزشکان متخصصی از کشورهای ترکیه، آلمان، سوئیس، آمریکا و کلمبیا در بیست و پنجمین کنگره جراحان ارتوپد ایران حضور دارند که 250 نفر طی 5  روز به سخنرانی علمی می‌پردازند.

 وی بیان کرد: در این کنگره 200 مقاله به دبیر خانه ارسال شده است که از میان آنها 70 مقاله به صورت سخنرانی و 30 مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

کیانی با بیان اینکه در انتهای این کنگره مقالات و پوسترهای برتر انتخاب می‌شود، افزود: در این کنگره موضوع پژوهش و نوآوری اهمیت بیشتری دارد و این‌کار در راستای ارتقای سطح علمی رزیدنت ها و همکارانمان انجام می‌گیرد و سخنرانی‌های علمی بر اساس موضوع خاص و عنوان مقاله به شرکت کنندگان ارائه می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه در این کنگره برای اولین بار به رزیدنت‌ها اهمیت بیشتری داده شده است، اظهار کرد: جراحان ارتوپد معمولا وقت کمتری برای جمع آوری و ارائه مقالات را دارند ولی در 5 سال اخیر جامعه جراحی در خصوص چاپ مقالات قدم‌های خوبی برداشته است.

کیانی یادآور شد: اهداف از برگزاری این کنگره ارائه دستاوردهای جدید علمی است و این کنگره امتیاز بازآموزی دارد.

 

در حال تکمیل/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.