همایش بین المللی تغییرات اقلیمی و نظام سلامت امروز به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در محل سالن برق آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ،  در این همایش 80 مقاله به صورت سخنرانی و پنج مقاله نیز از اساتید بین المللی به صورت اودو ویدئو ارائه می شود.
فرصت ها و چالش های تغییرات اقلیمی آب و هوایی در جامعه، اولویت های نظام سلامت در سیاست گذاری برای مقابله با تغییرات اقلیمی، تاثیر تغییرات اقلیمی بر پدافند غیر عامل، الزامات نظام سلامت در رویارویی با تغییرات اقلیمی، تغییرات آب و هوایی و سلامت انسان، چگونگی تهدید سلامت به وسیله تغییرات آب و هوایی، تاثیر تغییرات اقلیمی بر تاب آوری جامعه و ... از جمله محورهای این همایش دو روزه است.
شرکت کنندگان در آغاز به کار همایش به یاد جانباختگان زلزله غرب کشور یک دقیقه سکوت کردند.

در این مراسم معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزیر بهداشت با اشاره به تهدیداتی که تغییرات اقلیمی ایجاد می کند، گفت: متاسفانه اولین اشکالی که در زمینه ارائه راه حل برای رفع مشکلات این تهدیدات وجود دارد این است که در سطح ملی و بین المللی توپ را در زمین یکدیگر می اندازیم.
 علی اکبر حق دوست در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی تغییرات اقلیمی و نظام سلامت با بیان این موضوع تا زمانی که مردم نخواهند کاری پیش نمی رود، گفت: سیاستمداران کاری را انجام می دهند که مردم می خواهند بنابراین برای مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی باید هم از طرف مسئولان و هم از طرف مردم باشد.
وی با بیان این سئوال که چه اتفاقی برای بشر افتاده که چنین مخرب شده و تاثیر سوء گذاشته، گفت: این امر در دو مبحث اسراف و خود خواهی خلاصه می شود و باید اذعان کنم که این دو پدیده در حد فردی، ملی و بین المللی سرا پای ما را فرا گرفته است.
وی به خسارت هایی که بشر به طبیعت می زند اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن کریم به صراحت بیان کرده که مسرفین را دوست ندارد و ما باید قبول کنیم آدم های مسرفی شده ایم.
وی اضافه کرد: انسان امروز احترام کافی برای طبیعت و حفظ محیط زیست قائل نیست و اگر نگاه کنیم به منابع دینی تمام مخلوقات خداوند حق حیات دارند و زیبا هستند.
وی ادامه داد: باید باور کنیم خطر تغییرات اقلیمی جدی است، خطری است که نسل ها در برمی گیرد و باید از مواهب علم برای مقابله با تاثیرات سوء تغییرات اقلیمی بهره ببریم.
همچنین دبیر علمی همایش بین المللی تغییرات اقلیمی و نظام سلامت بر همکاری های بین بخشی دستگاه های مختلف با حوزه سلامت تاکید کرد.
دکترمحمود نکویی مقدم در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی تغییرات اقلیمی و نظام سلامت افزود: برای تامین سلامت مردم و جامعه، حوزه سلامت که دانشگاه علوم پزشکی متولی آن است 25 درصد نقش دارد و 75 درصد مابقی سازمان ها دخیل هستند.
وی ادامه داد: وقت آن است سازمان های دخیل در حوزه سلامت با ترسیم نقشه راه و تمهیدات لازم در جهت کاهش خطرات مالی، جانی و انسانی که تغییرات اقلیمی برای ما ایجاد می کند اندیشیده شود.
وی با اشاره به این موضوع که 80 درصد از کشور ایران دجار خشکسالی است، اظهار داشت: برگزاری این همایش تلنگری است برای همه ما که به این فکر باشیم خطری در راه است.
وی بیان کرد: آماده سازی اذهان عمومی بویژه برنامه ریزان؛ مدیران و کسانی که دخیل این امر هستند از اهداف برگزاری این همایش بین المللی به شمار می رود.
معاون برنامه ریزی و منابع استانداری کرمان هم عوامل موثر در تغییرات اقلیمی را انسانی، کیهانی و زمینی عنوان کرد و گفت: 95 درصد از عوامل موثر در تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت انسانی است.
دکتر محمد جواد فدایی در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی تغییرات اقلیمی و نظام سلامت افزود: فعالیت انسانی 170 برابر بیش از عوامل کیهانی و زمینی بر تغییرات اقلیمی تاثیر گذار است.
وی گفت: عمده اثر تغییرات افزایش دما است که دلیل آن هم گازهای گلخانه ای است.
وی با بیان این موضوع که 15 درصد گازهای گلخانه ای مربوط به تولیدات دامی است، اظهار داشت: در اجرایی شدن طرح های توسعه ای باید کارشناسی دقیق انجام دهیم تا طرح ها پیوست زیست محیطی داشته باشند.
وی اجرای سیاست های پیشگیرانه و جبران آسیب های ناشی از تغییرات اقلیمی را دو راهکار برای مقابله با تغییرات اقلیمی عنوان کرد که در این زمینه استان کرمان نیز گام هایی برداشته است.
همچنین در این مراسم پیام دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت برگزاری همایش بین المللی تغییرات اقلیمی و نظام سلامت پیامی را صادر کرد که توسط رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان قرائت شد.
انتهای پیام/ی

برگزاری همایش بین المللی تغییرات اقلیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار