نخست‌وزیر عراق تصمیم دارد با نزدیک شدن به آزادی‌سازی این کشور از چنگ تروریسم، برای دیدار با رئیس‌جمهور سوریه به این کشور سفر کند.

عبادی در صدد سفر به سوریه و دیدار با بشار اسد استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی در مطلبی نوشت اخیرا خبر‌هایی به گوش می‌رسد که حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، در ادامه سفر‌های اخیر خود به کشور‌های خاورمیانه به منظور طرح دیدگاه‌های خود درباره منطقه، همزمان با نزدیک شدن به پایان پرونده داعش در حال برنامه‌ریزی برای سفر به سوریه و دیدار با بشار اسد، رئیس جمهور این کشور است.

یک منبع بلند پایه در حزب اسلامی «الدعوه» عراق که عبادی به آن منتسب است، در مصاحبه با روزنامه القدس العربی فاش کرد سفر آینده عبادی (به سوریه)، همزمان با نزدیک شدن به آزادی‌سازی عراق از چنگال داعش و ورود نیرو‌های مسلح مشترک به مرز‌های عراق وسوریه است؛ موضوعی که نیازمند هماهنگی مشترک میان دو کشور برای نظارت بر مرز‌های مشترک و جلوگیری از تحرکات تروریست‌هاست.

دولت عراق همچنین در صدد تسلط دوباره بر گذرگاه‌های مرزی با سوریه و از سرگیری فعالیت‌های تجاری میان دو کشور از راه زمینی است.

از سوی دیگر، این منبع معتقد است: عراق با توجه به روابط خوبی که با آمریکا و هم پیمانان این کشور در خلیج (فارس) و همچنین با روسیه و ایران دارد، می‌تواند ایفاگر نقشی مهم در نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان طرف‌های درگیر در سوریه باشد.

او افزود: «اکنون برای این سفر برنامه‌ریزی می‌شود، اما باید همه جوانب را در نظر گرفت تا این مسئله بر روابط عراق با یکی از طرف‌های دست‌اندرکار بحران سوریه، تاثیر منفی نداشته باشد».

او درباره زمان این سفر گفت: «هنوز زمان این سفر مشخص نشده است. زمان سفر اهمیت ندارد بلکه مهم تضمین نتایج این سفر است».

از سوی دیگر، ابتسام هلالی، نماینده ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی، در مصاحبه با «القدس العربی» گفت: موضوعات دیگری از جمله بررسی موضوع اقتصادی، نیز در دستور کار این سفر قرار دارد؛ چرا که عراق در گذشته برای واردات بسیاری از کالاها، به سوریه تکیه می‌کرد. اکنون می‌توان این همکاری را از سر گرفت».

او افزود: «این سفر، مورد استقبال محافل داخلی و خارجی است و راه را برای همکاری‌های گسترده‌تر میان دو کشور باز خواهد کرد».

یک منبع عراقی نزدیک به نخست وزیر عراق گفت: عبادی در سفر‌های اخیرش به ترکیه، ایران، عربستان، مصر و اردن، در صدد «توسعه» روابط و تقویت همکاری‌ها و تدوین برنامه‌ای برای بهبود روند منطقه‌ای و کاهش درگیری‌ها است.

انتهای پیام/

برنامه‌ریزی عبادی برای دیدار با اسد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار