برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب با حضور کارشناسان به موضوع بافتهای فرسوده پرداخت.

نقش بانک‌ها و تسهیلات دولت برای رسیدگی به بافت‌های فرسوده بسیار حائز اهمیت است/دستاورد دولت در حوزه بافت فرسوده تقریبا هیچ بوده استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری درباره اجرای سند ملی بازآفرینی شهری اظهار کرد: این سند در سال 93 به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ و پس از آن هم ستادی تحت عنوان بازآفرینی شهری تشکیل شد.

وی با بیان اینکه ستاد بازآفرینی شهری دارای سطح ملی، استانی و شهرستانی است، افزود: ریاست این ستاد رئیس جمهور و دبیر آن هم وزیر راه و شهرسازی است همچنین در برنامه ششم تکلیف شد به منظور اجرای این سند، دولت سالانه 270 محله ناکارآمد را شناسایی کند تا برای بازآفرینی و زندگی خوب شهروندان اقدامات لازم را صورت دهد.

رضایی با اشاره به اینکه این ستاد تاکنون به ریاست وزیر راه بیش از 30 جلسه تشکیل داده است، گفت: در نتیجه این جلسات حدودا 340 محله در سراسر کشور شناسایی و کار اجرایی آن هم آغاز شده است همچنین تامین منابع مالی این امر را در بودجه سالانه پیش بینی کردیم و حدودا 640 میلیارد تومان در ردیفهای بودجه در اختیار دولت قرار گرفت تا نسبت به احیا بافتهای فرسوده اقدامات لازم را انجام دهد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: باید در محلات شناسایی شده اقدامات زیرساختی از قبیل آب، برق ، مراکز آموزشی، بهداشتی و خدماتی را فراهم ساخت و موضوع به مقاوم سازی ساختمانها هم توجه جدی کرد تا مردم برای ماندگاری در این محلات تشویق شوند.

وی یادآور شد: اکنون عملیات اجرایی بیش از 340 محله فرسوده آغاز شده است و طبق قانون بودجه منابع مالی لازم را در اختیار ستاد بازآفرینی شهری قرار داده‌ایم.

رضایی اضافه کرد: به طور کلی 130 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری و روستایی وجود دارد و حدود 20 میلیون جمعیت هم در این مناطق زندگی می‌کنند بنابراین اگر تصور کنیم دولت با اتکا به منابع خود می‌تواند اعتبارات لازم این حوزه را تامین کند، برداشت نادرستی داشته ایم.

 رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه باید برای بافتهای فرسوده مشوق هایی تعریف شود، خاطر نشان کرد: در گذشته عوارض شهرداری برای اخذ پروانه 50 درصد تخفیف به همراه داشت اکنون شهرداری ها حداقل هزار میلیارد تومان بابت تخفیف های داده شده از دولت طلبکار هستند.

وی اظهار کرد: نقش بانکها در بافتهای فرسوده بسیار تعیین کننده است متاسفانه دولت برای تولید یا مقاوم سازی مساکن این بافتها، تسهیلات چندانی ارائه نمی‌دهد به این معنا که تسهیلات ارزان قیمت نبوده و درامد کسانی هم که در بافت فرسوده زندگی میکنند با بازپرداخت این تسهیلات متناسب نیست.

رضایی اضافه کرد:برای احیا بافتهای فرسوده باید به نقش مهم بانکها توجه داشت متاسفانه تسهیلاتی که بانکها ارائه میدهند امیدوار کننده نیست و نمیتوان انتظار داشت مردم از این تسهیلات استفاده کنند چراکه آنها توان بازپرداخت تسهیلات را ندارند.

در حوزه رسیدگی به بافتهای فرسوده  عقب ماندگی های بسیاری در کشور وجود دارد

در ادامه این برنامه غلامرضا هوایی رئیس انجمن مهندسی سازه درباره عدم اجرای سند بازآفرینی شهری، متذکر شد: باید به چند سال گذشته رجوع کرد و آیین نامه های دولتهای گذشته درباره بافتهای فرسوده را مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: در قانون تولید و ساماندهی مسکن ، فصلی منفک برای بافتهای فرسوده نوشته شده و وظایفی هم برای وزارت راه و شهرداری ها مشخص شده است.

هوایی تصریح کرد: در سال 93 به بازآفرینی و نوسازی بافتهای فرسوده پرداخته شد اما پس از تصویب سند بازآفرینی شهری انتظار بر آن بود که در بافتهای فرسوده عملیات اجرایی تری صورت بگیرد البته مقدمه بخشی از پروژه ها به صورت نرم افزاری آغاز شده است اما متاسفانه به دلیل تگناهای بانکی کار با سرعت کافی پیشرفت نکرد.

رئیس انجمن مهندسی سازه ایران تاکید کرد: در حوزه رسیدگی به بافتهای فرسوده متاسفانه عقب ماندگی های بسیاری در کشور وجود دارد به این معنا که هماهنگی قابل قبولی میان شهرداری، وزارت مسکن و وزارت کشور صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: نزدیک به 60 هزار هکتار بافت فرسوده در نقاط مختلف کشورو حدود 8میلیون واحد مسکونی فرسوده وجود دارد لذا باید رسیدگی به بافتهای فرسوده را در اولویت قرار داد و بانکها هم باید مشارکت لازم را اعمال کنند.

در ادامه این برنامه بیضایی کارشناس مسکن درباره کارنامه سند ملی بازآفرینی شهری اظهار کرد: دستاورد دولت در حوزه بافت فرسوده تقریبا هیچ بوده است.

وی افزود: متاسفانه در حوزه بافت فرسوده اقدام جدی صورت نگرفته است و مشکل اصلی ما مربوط به سند و قانون نمی‌شود در واقع مشکل اصلی ما مسئولان و تفکرات فرسوده هستند.

بیضایی خاطرنشان کرد: متاسفانه مسئولان ما بخاطر تحویل چند هواپیمایی که هرگز به آنها تحویل داده نشد به سفرهای خارجی رفتند اما حاضر نیستند در مناطق زلزله زده حضور پیدا کنند.

این کارشناس مسکن گفت: آیا وزیر راه یا معاونان وی از بافتهای فرسوده بازدید داشته اند؟ آیا آنها شناختی نسبت به این بافتهای فرسوده دارند؟ شناسایی بافتهای فرسوده از سالهای گذشته انجام شده اما اقدامی جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

همچنین محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری بیان کرد: سند ملی بازآفرینی شهری برای اولین بار اولویت های توسعه شهری را تعیین میکند متاسفانه در دهه های گذشته این سند مورد توجه دولتها قرار نگرفته است و به جای آنکه سرمایه کشور را برای ارتقا کیفیت در بافتهای فرسوده به کار بگیریم، آنها را در بیابانها مصرف کردیم.

وی افزود:در سال 93 سند ملی بازآفرینی شهری، سیاستها ، راهبردها و راهکارهای مورد نظر را مشخص کرد و در دولت هم به تصویب رسید و مبنای اقدام قرار گرفت.

ایزدی گفت: در سال 94 ستادی شکل گرفت و 20 دستگاه را هماهنگ ساخت تا اهداف سند ملی بازآفرینی شهری را دنبال کند.

معاون وزیر راه تصریح کرد: شناسایی 2700 محله فرسوده، تعیین اولویت آنها و تدوین برنامه برای این محلات از جمله اقدامات انجام شده دولت است خوشبختانه با همکاری نمایندگان مجلس نیز به دنبال فراهم سازی ابزارهای تحقق این برنامه هستیم.

ایزدی تاکید کرد: دولت یازدهم در مدت دو ساله اقدامات اجرایی برای 340 محله فرسوده را آغاز کرده با این وجود گفته می‌شود هیچ گونه اقدام اجرایی برای بافتهای فرسوده انجام نشده است.

وی یادآور شد: از سال 95 با همکاری شهرداری، مردم و نمایندگان مجلس وارد تک تک محلات فرسوده شدیم و زیرساختهای محلات از قبیل آب، برق و گاز را ارتقا دادیم و خدمات درمانی و آموزشی این مناطق را نیز فراهم ساختیم.

معاون وزیر راه ادامه داد: حدود هزار و پانصد میلیارد از منابع داخلی وزارتخانه و سایر منابع را به بافتهای فرسوده اختصاص داده ایم همچنین تعداد قابل توجهی از مجموعه خدمات را در محلات فرسوده تامین کردیم.

 غلامرضا هوایی رئیس انجمن مهندسی سازه ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده در روستاها داریم گفت: از این تعداد یک میلیون و 200 هزار واحد روستایی بهسازی شده است.

 وی با بیان اینکه به دلیل کمرنگ شدن بحث اعتبارات در چند سال اخیر کمتر از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده این در حالی است که در سال باید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم سازی شود اظهار داشت: در کشور نظام جامع برای ساخت و ساز وجود ندارد.

هوایی با اشاره به اینکه از توان مهندسی مهندس ایرانی خوب استفاده نکرده‌ایم این در حالی است که بیش از 400 هزار مهندس در حوزه ساختمان فعال هستند افزود : اگر سواد ساختمان‌سازی نداریم چرا ساختمان می سازیم ، باید با همکاری وزارتخانه ها، انجمن ها و تشکل ها نظام جامعی برای ساخت و ساز کشور نوشته شود .

 رئیس انجمن مهندسی سازه ایران با اشاره به اینکه رعایت مقررات ملی خوب است گفت : کیفیت ساختمان‌هایی که پس از زلزله منجیل در کشور ساخته می‌شوند رو به پیشرفت بوده است.

 محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه باید از منابع دولتی به صورت هدفمند و درست استفاده کرد گفت: به دنبال اصلاح قانون نظام مهندسی هستیم تا متولی مشخص برای ساخت و ساز ساختمان در کشور تعریف شود.

 وی با اشاره به اینکه بر اساس قوانین موجود می توان ساختمان های خوب و مقاوم در برابر زلزله داشته باشیم اما این در حالی است که نظارت ضعیف و قانون اجرا نمی‌شود اظهار داشت: . نباید به هر کسی و با هر تخصصی اجازه ساخت مسکن داد ، اگر در جایی ساختمان غیرفنی ساخته می‌شود باید مشخص شود که چه کسی آن ساختمان را می سازد.

 رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه مهندس نگهداری ساختمان در کشور نداریم و این خلا قانون است عنوان کرد: در کمیسیون عمران مجلس قانون به دنبال ارتقا و اصلاح قانون نظام مهندسی هستيم تا بتوانیم خلاهای موجود را برطرف کنیم.

 مهیار فرنيا عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه کیفیت مسکن در نظام مهندسی با مشکل روبرو است افزود: ما در نظام مهندسی متصدی صدور پروانه و پایان کار نیستیم ، ما می‌توانیم بر عملکرد مهندسانمان نظارت داشته باشیم.

 فرنيا با اشاره به اینکه مسکن باید از نگاه بومی و سنتی به نگاه صنعتی تبدیل شود ادامه داد: قانون نظام مهندسی سال 74 در مجلس مصوب شد و از آن سال به بعد شاهد ارتقاء کیفیت ساختمان بودیم ، لذا نباید منکر خدمات ارائه شده از سوی مهندسان کشور باشیم.

 فرهاد بیضایی کارشناس مسکن در ادامه این گفتگو تصریح کرد:
از سال ۸۶ قانون بیمه کیفیت ساختمان در کشور مطرح شد اما متاسفانه تا الان اجرایی نشده ، اين در حالی است که این قانون باید الزام باشد اما در دستور هیچ یک از دولت ها قرار نگرفته است.

 وی با اشاره به اینکه باید کیفیت ساختمان ها گارانتی شود افزود: باید برخورد حقوقی با متخلفین در فرایند نظارت صورت گرفت.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه شخصیت های حقوقی را باید جایگزین شخصیت‌های حقیقی کرد گفت: بیمه شخصیت حقوقی پایدار است که می‌تواند جایگزین شخصیت‌های حقیقی شود لذا باید بر حسن انجام امور نظارت داشت.

 محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه باید نهادی به نام توسعه‌گر داشته باشیم تا با مردم مشارکت داشته باشد و در هر ساخت و سازی نظارت صورت گیرد گفت: نظام مهندسی ناظر بر عمل توسعه‌گر است لذا باید هم پیوندی میان ارگان ها به وجود آید.

 وی افزود : به نظر می‌رسد سازمان نظام مهندسی بروکراتیک نسبت به کنترل کیفیت ساختمان ها برخورد می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار