برای نخستین بار در کشور پروژه تأثیر قارچ‌های میکوریزی با هدف احیای رویشگاه نهال‌های فندق در جنگل فندقلوی نمین اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، حسین کربلائی‌خیاوی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل صبح امروز در دیدار با رئیس بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اظهار داشت: برای نخستین بار در کشور پروژه تأثیر قارچ‌های میکوریزی با هدف احیای رویشگاه نهال‌های فندق در جنگل فندقلوی نمین اجرا می‌شود.

وی افزود: این پروژه با توجه به اهمیت ذخایر جنگلی در حفظ تنوع بیولوژیکی در دستور کار قرار گرفته که برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود و با توجه به این که جنگل فندقلوی نمین تنها محل ذخیره‌گاه ژنتیکی دو گونه فندق محسوب می‌شود نیاز است اقدامات اساسی در این زمینه مبنای کار قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: متاسفانه عوال متعددی از جمله تغییر کاربری اراضی جنگلی، چرای بی‌رویه ­دام، آتش‌سوزی‌های عمدی و نیز قطع درختان سبب به خطر افتادن بقای جنگل می‌شود که نیاز است با هدف حفظ و احیای این ذخیره‌گاه ژنتیکی، طرح‌های احیایی و جنگل‌کاری در منطقه اجرا شود.

کربلائی‌خیاوی بیان کرد: در حال حاضر نیز متاسفانه به دلیل  کاهش بارش و افزایش میانگین دما و تغییر اقلیم و وجود دوره‌های خشکسالی میزان موفقیت جنگل‌کاری تا حد قابل توجهی کاهش یافته است که طبق ارزیابی‌های اولیه انجام یافته اجرای این پروژه در مراحل مقدماتی نتایج مطلوبی را به دنبال داشته است.

وی تصریح کرد: روش اجرای این پروژه به گونه‌ای است که ریشه نهال­‌های جنگلی با قارچ‌های میکوریزی همزیست با ریشه تلقیح می­‌شوند تا با افزایش سطح جذب ریشه و به دنبال آن افزایش توانایی نهال در جذب آب و عناصر غذایی موجود در خاک به استقرار و رشد گیاه کمک کند.

 

انتهای پیام/ع

جنگل فندقلوی نمین تنها محل ذخیره‌گاه ژنتیکی دو گونه فندق

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.